Nya batteriet kopplas till laddare för första gången och det gick rätt bra. Alla celler är inom ”tolerans”.
Vrider på nyckel att starta bilen och allt fungerar som det ska. Provkörning går smidigt och bilen är mycket piggare än tidigare. Bantning ger lysande resultat. Efter 4-5km åter till garage för laddning. Det tar 10-15 minuter att återställa energi. Första celler kommer till 3,8V, resten följer efter och ”bulk” laddare slår av precis när Xantrex visar 5A . Balansering med lilla laddare tar ytterligare 2-3 minuter och vi är redo för rundan 2. Den här gången jag trycker gaspedalen hårdare, 350A är motor/controller max och batterierna pallar det galant. Efter 2 mil körning tillbaks till garaget. Andra provkörning, batterierna laddas fint och kommer till övre nivå 3,6 till 3,8V nästan samtidigt.
Jag flyttar gräns vid varje åkning mot totalt kapacitet. Cellerna fungerar mycket bra. Termoelement visar också normal, 70 kvadrats kabel blir mer varmt än batteri efter 6 mil i sträck körning. Nu rycker jag säkringar mot balans kretsar…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar