torsdag 26 januari 2012

Bensin är ren lyx

Bensin är ren lyx och åkning är ingen sport eller nöje längre. Köra runt och njuta utav frihet och vara så där rebellisk är ganska dyr sport idag. Myndigheter, kommuner, post, budbilar och alla andra som har behöv att åka mycket har ganska höga utgifter för bränsle. Dem alla testar och experimenterar med nya typer utav bilar som är mer miljövänliga och snålare.
Posten testar Renault Kangoo ZE och Mercedes Vito E-cell, två nya elbilar uppger nyhetsbrevet Miljöraporten Direkt.
Budbilar och reklam/tidning utdelare har redan börjat experimentera med massa olika fordon och lösningar. Så här ska vi kanske dela tidningar i framtiden eller köra runt med företags paket:


När man googlar Elbil mest träffar hamnar nånstans där Vattenfall och elbil har något gemensamt. Fortum är också med i spelet och det känns att dem ser möjlighet att ta över en hel del från olja bolag. Eller så kommer det nåt nytt och revolutionerande som bränsle celler och ersätter allt annat… gud vet!

tisdag 24 januari 2012

2012 elbilens år?


Detroit bil show är bakom oss. 2012 är året där mest hybrider och elbilar presenterades som nyheter för kommande år. Nästan alla bil tillverkare satsar stort på nån typ utav mer miljövänligt fordon. Sista show har visat att kända bilar kommer att byggas om till laddhybrider som Volvo XC60 tex. WV kanske startar produktion utav nyaste elektrisk Bubbla som ska döpas till E-Bugster. Världens mest kända hybrid bil som är synonym till hybrid bilar Toyota Prius ska säljas i framtiden som laddhybrid och 7-sits minivan också. Framtiden är ganska lysande för elbilar och mer miljö vänliga bilar. När hybridena introducerades för 15år sedan var dem sålda i promiler inte hela procenter, och idag dem säljs som smör (hybrider är mest sålda bilar i Japan tex). Jag hoppas att samma trend blir med nya ELBILAR!  



måndag 23 januari 2012

”To be or not to be ELBIL: That is the question!”

Jag var extra nyfiken över hälgen och började söka priser på ELBILAR i EU länder. Vad är det som finns att köpa? Bästa fynd är att Renault ZE modeller säljs redan i Tyskland och att man kan beställa både Kangoo ZE och Fluence ZE.
Priserna börjar på:
Mycket intressant offert. Det som tillkommer på bilarna är ju batteri hyra på 82EUR/månad… 720kr/månad för att batteriet ska fungera 100%. Om man applicerar på ett år så blir det 8640kr. Säg att jag åker 8-9mil/dag*300dagar=ca.2500mil och bilen förbrukar 1,25kWh/mil enl. Renault. Jag plussar med 25% eftersom bilarna förbrukar mer vintertid och när man kör normalt och då blir totalt års kostnad 2500*1,5kWh=ca.3750kWh med överföring avg. 5500kr. Plus 8640kr batteri hyra så hamnar man ca.14200kr. Bilen är ny så nybils försäkring ingår, värde minskning eliminerar jag för enklare räkning.  
14200kr i bränsle kostnad jämfört med diesel/bensin… ca. 1000 liter bränsle med dagens pris ca.14kr/l delad med 2500mil är 0,4liter i diesel/bensin pengar om man ska jämföra…
Vilka ”vanliga” bilar samma årsmodell förbrukar under 0,4l/mil?
”To be or not to be ELBIL: That is the question!”





torsdag 19 januari 2012

Fabriks Ny Elbil


Fabriks Ny Elbil… Man laddar hemma och på jobbet, priset per mil åkning hamnar 1,5-3kr/mil, elbilar klarar 15-20mil i räckvid, bilarna har priset som alla andra bensin drivna bilar… VAKNA NU!!!

Just ja, jag bara drömmer. Elbilar finns, men bara 2-3 modeller. De har precis kommit på marknaden och det kostar en hel del att köpa dem. Men man sparar på bränsle kostnaden… Jo, det gör man men att bara jämföra Citröen C-zero och C1 tex så är det 200.000kr skillnad i priset. OK, hur många mil måste man åka för att motivera dem 200.000kr skilnad… hmmm, det handlar om 13,800 liter bränsle som man kan köpa för skillnad, eller minst 25.000mil man kan åka med dem pengar, och dessutom får man räckvid ångest på köpet med en ELBIL…



Det som jag har skrivit i övre texten är bara några argument som folk säger till mig senaste veckan. Jag känner 15-20 personer som skulle köpa Elbil imorgon, och ytterligare 50-100 som skulle göra det nästa vecka om priserna för en ny Elbil skulle vara i samma nivå som för ”vanliga” bilar. Alla spekulerar och väntar på tillfälle och att priserna kommer ner. Så säger dem, vi får se…

Opel kommer snart med Ampera och Chevrolet Volt syskon, om man kan kalla dem Elbilar. Renault är näst på tur med Fluence och senare kommer ZOE elbil att lanseras som skulle bli i samma pris klass som ”vanliga” bilar ca.15.000EUR + batteri hyra 99EUR/månad. Då har man riktig budget offert på bordet, kanske då sänker priset alla andra OEM-s... eller?







tisdag 17 januari 2012

Välkomna till Sverige Nissan LEAF

Och priset är saftigt… det blir intressant att se hur mycket publik/spekulanter/köpare har en sån mycket avancerad ELBIL. Bilen omfattas utav supermiljöbilspremie på 40.000kr. Det som är tråkig är faktum att bara några Nissan återförsäljare säljer bilen, och där jag bor finns ingen självklart. När man ska köpa bilen så tillkommer 12.000kr för ”laddnings utrustning”. Man kan köpa själv på Amazon, eller bygga själv från delar/moduler… men när man köper en så fint bil och spenderar 329.000kr ytterligare 12.000kr är inget.
Nissan har häftigt reklam för Leaf i USA. 

Faktum är att samma reklam har också Renault…

Hur som helst, välkomna till Sverige Nissan LEAF!


måndag 16 januari 2012

CO2 utsläpp


Vi har varit på alpint skidåkning semester. Resan var 55mil tur och retur. Volvo S80d har förbrukat 35l diesel som motsvarar nästan 92kg i CO2 utsläpp… samma resa med elbil skulle kunna släppa ut totalt 11kg CO2 om man räknar 110kWh elenergi som kommer från Svensk elnät…
Det som fascinerar mig är folk som är miljö och omgivning medvetna. Jag har hittat en studie och program från tidigt 2011 där det pratas mycket om ”one tonne life” eller mål att begränsa CO2 utsläpp drastisk till 1Ton/person… Följande program följer utsläpps förbättring i en vanligt familj till det gräns som är målsatt:



Det finns 12 avsnitt...



fredag 6 januari 2012

ELCAT fick 2 st WB-LYP160


Igår kväll var jag i garage och ELCAT fick 2 st WB-LYP160 till. Totalt är de 26st nu och system spänning är 85V. Resultatet är precis som jag hade önskat; i treans växel normal hastighet ändrades från 45 till 50km/h som gör att man behöver inte växla i stadskörning. Det som är möjligt idag är att köra i treans växel precis som vanligt automat bil. En hel del detaljer inuti batteri box fick flyttas om och resultat är följande:



Topp hastighet är också högre och nu är möjligt att åka 100km/h… som rekommenderas inte förutom om det är absolut nödvändigt!!! Elcat har idag 10% mer räckvidd med 2 nya celler och normal körning 70km/h kräver lägre ström 10% som idag motsvarar prick under 1C. 
Hur som helst, jag är mycket nöjd eftersom resultat är som förväntat. Jag lämnar dator och skrivandet om ELBILAR på sidan. Jag är tillbaka om 10 dagar, vi hörs…


torsdag 5 januari 2012

ELBIL vs. HYBRID


Elbilar har ganska kraftig konkurrens idag. Tekniken utvecklas snabbt och nästan alla biltillverkare vill visa att utvecklingen av bilar kan gå i vilken som helst riktning. En särskild plats har hybridbilar som kombinerar det bästa av två olika tekniker. VW presenterade nyligen sin vision av det moderna hybrid som kan överskrida 22 km på enbart elektricitet eller kombinerad diesel/elektricitet åker en sån bil 100 km med endast 0,89 liter bränsle. Således bilen beskrivs av journalister:




Det enda fel som journalister sticker ut är att användning utav superlätta material som kolfiber gör det mycket dyrt, i jämförelse med samma nivå som GM Volt t.ex.
Å andra sidan har vissa tillverkare försökt att skapa det bästa hybridbilar, men resultatet av förbättringar i bränsleförbrukningen är inte högre än endast 0,5 liter per 100 km. Här är ett sådant exempel, 2012-modellen Peugeot 3008 HYbrid4:



Samma bil kan inte ens kvalificera sig för supermiljöbilspremie, verkligen konstigt produkt från Peugeot.
Personligen skulle jag vilja överaska sin fru och ersätta våran Volvo S80d och Think City elbil för en bil hon tycker om jätte mycket, Volvo V60 hybrid:



När dem börjar sälja till almenheten.


onsdag 4 januari 2012

Elbil MONSTRET


En av dem kilar jag beundrar mycket är min fd. landsman Mate Rimac från Kroatien. Han har byggt en av dem snabbaste elbilar i sin klass BMW E30 (E-M3 eller V=S/T som han kallar det). Han tar steg framåt och bygger MONSTRET. Skapelsen kallar han för ”Concept One”:



Firma Rimac kommer att bygga exklusiva bilar till utvalda kunder och dem beskriver sin vision så här:



WoW, jag brukar inte önska bilar men jag verkligen gillar konceptet!
Jag svänger förbi Zagreb nästa sommar och tittar närmare på ”ODJURET”… Lycka till MATE!


tisdag 3 januari 2012

"Pimp my ride" - Elbil

Det är dags att utföra ”pimp my ride” på elbilar…
Jag har skapat och printat några dekaler:



Problemet är att bilarna är ständig smutsiga och blöta, att klistra dekaler är inte enklaste uppgift …