lördag 15 oktober 2016

Hyundai IONIQ - pris

En av dem mest spännande elbils nyheter kommer från Hyundai. Dem har skapad ny plattform tillsammans med KIA och byggd el-bensin hybrid, plug-in samt ren elbil i samma bil. Jag har redan provkört KIA NIRO:


Hyundai syskon heter IONIQ:

http://ackumulator.blogspot.se/2016/11/jag-har-provkort-hyundai-ioniq-electric.html

och så visar Hyundai priserna för nykommande modeller:



el-hybrid är mindre intressant, det blir samma drivlina som i NIRO och bra kör egenskaper säkert, fast det är objekt för nyfikna för eldrift som önskar försmaka lite i form av Prius liknande i annorlunda kostym. IONIQ elbil däremot ställs mot massa elbilar som redan finns. Nykomling IONIQ måste vara lika bra som Nissan Leaf som är mest sålda elbil eller bättre, lika skarp som VW e-GOLF som är synonym och mått för bilar i samma klass, eller lika billigt och tillgängligt till massor som Renault ZOE med sin pris/kvalité/räckvidd…

Tittar man specifikation, utrustningslistan och priset 371.900kr så har jag spontant känsla att vända huvudet och inte ens titta. Hur tänker Hyundai egentligen? Mindre batteri på papper än i Leaf & ZOE, mer räckvidd med mindre batteri på papper, högre pris än både ZOE & LEAF samt bara 10.000kr mindre än VW e-Golf som i standard utrustningslistan har allt man kan få i klassens symbol!? Vad har Hyundai för agenda? Hur skulle man kunna sälja elbil med så saftigt prislapp när ZOE tex. finns med nya 41kW batteri och 400km räckvidd, eller när OPEL är så gott som leverans klart med elbil som klarar 500km!

Ibland så introduceras elbilar som är så bra, så stabila, mycket bättre än konkurrenter,  med det klassiska ”less is more”… exempel: KIA SOUL EV… Jag har provkört KIA, jag vet vad den står för, men SOUL EV är dömd för att stå i bilsalongen med saftigaste prislapp i klassen, inte ens värt att skriva om! Hyndai IONIQ syskon i mina ögon luktar likadant, tyvärr!

Lycka till IONIQ!  

fredag 14 oktober 2016

Renault ZOE 41kW med 400km räckvidd



Elbils nyheter, jo det finns en hel del och mest spännande är nya Renault ZOE med 400km räckvidd som är 150km mer än gamla 250km siffran:


Vad betyder det i praktiken?

BROSCHYR / PRISLISTA

Det är samma Renault ZOE som tidigare med lite kosmetiska nyheter in i kupé samt med starkate batteri som är vidare utvecklad produkt från LG-chem och har 35% mer energi densitet än gamla batteri. I verkligt liv kommer man 300km sommartid och kanske i bästa fall 200km vintertid. Det är fantastisk och omvandlar Renault ZOE till mer användbar till bredare publik… det finns lite nackdelar med nya modellen också:
  •           Renault är stenhård med sitt batteri Leasing som betyder att man måste betala batteri hyra varje månad, dock dem har sänkt pris på 41kW/400km modellen till 1199kr med obegränsad antal mil, räknar man att inköpspris är lägst bland alla elbilar 244tkr bas modell minus 40tkr i supermiljöbilspremie gör att ZOE kan vara matematisk attraktiv om bra Leasing deal introduceras…
  • Laddningen! Här har Renault dödat sin elbil eftersom ända möjlighet för snabb laddning är faktisk bara 3-fas 22kW eller i praktiken 2.5 timmar att återställa batteri kapacitet, eller om man kör 250km tex. och önskar köra tillbaka så  behövs det 2 timmar laddning för att göra det, eller att man är medveten om att ZOE är ingen lång åkare…

Vad är vitsen med ZOE när man inte äger batteri och när man inte kan snabb ladda? 
Hur tänker ni som skapar Renault elbilar? 
Är det modell enbart för hemtjänst service? 
Kanske elbil för stad bara och folk som äger 2 bilar? 
Svårt enigma, inte logisk alls, svårt att acceptera! 
Tiden kommer att visa om nya ZOE säljs eller inte…


fredag 7 oktober 2016

Jag har provkört KIA NIRO

Fredag, en timme ledig, vad skulle man kunna provköra? Jag åker till KIA och hoppas dem har NIRO - demo bil,  ingen elbil men elhybrid, det gör inget!
I Salongen står en Niro:


Jag provsitter och försöker ställa stol, ratt, börjar hitta detaljer i bilen så som brytare, USB laddare, osv. Känns bra, bekväm stol, lätt att hitta omkring. Jag flyttar mig på back stolen bakom främre inställd till mig, gott om plats och bekväm, känns stabilt. Ut och öppna bagage, helt OK, lite spartansk, ingen reservhjul bara cell plast under mycket tunn bagage golv med lift och reparation kit, som i många andra bilar för att ha så lågt vikt som möjligt... Säljaren kommer och vi börjar med introduktion och några minuter senare har jag nyckel i handen med agenda att provköra och ge chans till NIRO:


Igen lätt att hitta rätt position bakom ratten och parkoppla telefon. Start liknar att starta Leaf typ man hör ingen motor, bara ljud som låter futuristisk och displayer som tänder.
OK, växelspaken i D och börja glida, tyst, ljudlös, elektrisk, som i elbil. 3-400m från parkering till motorväg helt elektrisk, utkörning på motorväg då kickar förbrännings motor in och vups 80km/h. Lite rickig känns växellåda tillsammans med motor, inget brutalt bara små fördröjningar som att glidande framåt fick 4-5 pulser, vet inte om medel förare skulle märka. Körning är helt avslappnad och enkelt, ingen direkt provocerande hoppning inte ens när man trycker accelerator till botten, det känns att bilen är avslappnad och programmerad för snål ECO körning. Några km senare jag kör 120 och stundtals lite snabbare för att köra om långtradare och andra trafikanter som blinkar och svänger mot köpingcentrum. I högre farter man hör bakaxel, asfaltljud från Michelin Energi Saver som är fabriksmonterad. Jag försöker bläddra olika inställningar under körning och hittar det mesta. Finns gott om bra att ha finesser så som filövervakning, auto broms, adaptiv Farthållare,  osv. Display är också ganska lätt att navigera men tar lite tid att gå igenom allt, det finns massa olika vyer, hybrid display, android auto & Apple carplay, tar tid att gå igenom allt...
Nu är jag framme hos fru på hennes jobb och hon hoppar in och börjar köra. Hon tycker att NIRO är lätt körd, mycket rymligt, lätt att se omkring, hon jämför med Prius III och tycker att NIRO är lättare att köra, att den rullar lättare och känns stabilare, hon också gillar sittposition och bekväma stolar. Nu är vi tillbaka till ÖBAB KIA dealer i Örebro och hon parkerar med hjälp av Backkamera i ganska trång parkeringsplats. Gott känsla efter provkörningen. Vi lämnar bakom oss Idol bilen:




Snitt förbrukning enligt Färddator är 0.56L/mil, eldrift fungerar ok fast det inte är så lätt att köra helelektrisk fast NIRO inte är byggd med detta agendan, det skulle vara bensin/el blandning där man använder båda för att sänka förbrukning så mycket som möjligt. Är man försiktigt och väder är fint så tycker jag att under 0.5L/mil är möjligt! Säljaren avslöjar att dragkrok finns som alternativ och det är bästa nyhet hittils eftersom man kunde inte ha det tidigare på hybrider, men KIA  NIRO har godkännande för det om man beställer förberedda varianten från fabrik. Introduktions erbjudande är klart bra deal I mina ögon, NIRO är steg framme jämfört med Prius som var synonym för hybrid men säljs med gammal NiMH batteri som inte är i närheten av moderna litium i NIRO tex. Vi diskuterar affär med säljaren, vi hittar lätt kompromiss, vi åker hem med bra erbjudande att byta diesel mot hybrid, låt oss tänka över helg och räkna om!

onsdag 5 oktober 2016

Att leva med VW E-UP fortsättning

Japp, det har gått såååå länge sedan jag skrev om elbilar… tyvärr, massa hemma projekt som var mer viktiga än att skriva om elbilen! Nu är höst här och Paris Motor Show och massa nyheter i form av elbilar. Massa nya modeller är så gott som leverans klara så som nya Hyndai Ioniq som kommer i år som elbil, Nya och uppdaterade Renault ZOE med nytt och starkare batteri, BMW i3 har nytt batteri paket som är också starkare och bättre. Mycket nytt att kommentera, provköra och försöka sprida nyheter om… vad ska man börja nånstans…



Jo, jag kör med min E-UP till vardag och sedan inköp så fick han nya 450mil på mätaren, har haft ständig 150km räckvidd hela sommaren. I morse ute temperatur var så låg som bara 2*C och min E-UP för första gången visar 127km som möjligt räckvidd. Jag börjar med att trycka på ECO och ECO+ och så stiger siffran upp till 144km… OK höst är här och lägre temperaturer, vi får se vad blir när det sjunker ännu lägre… små irritations moment så som buller från back vagn hörs inte längre, tror att jag är van nu att det låter lite, vi får se när vinter kommer jag kanske slänger lite isolation på det nakna plåten i bagage utrymmen... Att bagage är trång och djup inte är så relevant längre eftersom jag är van med det och planerar noggrannare vad skulle transporteras... Car-Net fungerar som det skulle efter ombyggnad och det är skönt att kunna starta klima, starta och avbryta laddningen om det behövs eller justera laddnings effekt, osv. E-UP är fantastisk tills jag köper nytt objekt... 

Solcellerna också producerar mindre, från 12-14kWh vi sjönk till bara 7-8kWh i produktion, det är bara att gilla läge… snart åker vi skidor... 
Fortsättning följer