torsdag 31 januari 2019

Jag har köpt ZOE ZE40 med batteri hyra


Jag har haft ZOE ZE40 på bevakning sedan några månader tillbaka…

Det kom annons på blocket den 25 januari 2019 med ZOE ZE40 Intens med batteri hyra och det var ”normal” pris… jag kontaktar Upplandsmotor i Sollentuna och via CHAT det sägs klart och tydlig att bilen är tillgänglig och har vinterhjul samt alla original kablar som följer med bilen 10A hemma kabel samt Mode3 snabbladdningskabel… jag tvekar inte mycket och skickar direkt intresseanmälan…

Nästa dag svarar säljare och skickar offert… vinterhjul begagnade fixar han och han skickar med 10A hemma kabel samt  Mode 3 kabel… detta var inte med klart text i annonsen…

Vi kommer överens och bokar leverans.

Jag åker till Sthlm, Upplandsmotor i Sollentuna, träffar säljare, det är trevlig bemötande och hämtar bilen:



På vägg hem det kommer meddelande i ZOE displayen, jag är redan 5mil borta och på väg hem 15mil kvar att åka, det är mycket trafik och snökaos, tänker inte vända tillbaka:



Konstigt, att TPMS inte är inlärda i bilen… jag försöker göra det själv och fattar direkt att dem inte sitter monterade på hjul. Mycket konstigt att utrustning som följer med bilen är inte duglig och utformad att uppfylla krav och tekniska föreskrifter. Jag kontaktar säljare och följande svar kommer med e-post, jag citerar:


Hejsan,
Tack själv
Kul att höra att du är nöjd.
Vinterhjulen kom med gratis i affären, jag vågar inte svara på om det finns TPMS på dessa då det enbart är standard på sommarhjulen.


VARNING!!! För oseriösa säljare och företag, dem skulle göra allt och försöka lura dig, hade man inte varit insatt och fattat att kablarna inte finns då skulle dem inte skicka med bilen, TPMS behåller service tekniker kanske i samband med säljare och kanske säljer privat… tittar man vad sånt utrustning kostar på andrahandsmarknad då pratar vi:
  1. TPMS sensorer 4st total 1000kr (+extra montering och ballansering på ca.1000kr)
  2. 10A hemma laddnings kabel 3500kr
  3. Mode3 laddningskabel 2500kr

Jag kan bara vara arg på sig själv för att jag inte hade frågat alla frågor till sista detalj, att vinterhjulen kom gratis i affärren är konstig svar eftersom man betalar 160.000kr for bil med utrustning då förväntar man sig att allt fungerar utan varnings meddelande mitt i första körningen hem!

Upplands Motor Sollentuna,  just nu är min kund omdöme mycket negativ och jag skickar VARNING till alla bil spekulanter att Upplands Motor säljarna inte är 100% ärliga!

Men, ZOE ZE40 är fantastisk och jag tänker inte åka och lämna bilen tillbaka, jag fixar själv TPMS… nu börjar ZOE ZE40 upplevelse resa, ska försöka jämföra nya supermini med alla andra elbilar jag hade ägd och kört… kan kanske vara intressant läsning…

  

lördag 19 januari 2019

Kia Soul EV 2020

Kia tog bort Soul EV från hemsidan, gamle modellen är begravd!

Välkomna Soul EV 2020, som man skulle kunna köpa redan i år:



Samma batteri med 64kW och ska finnas som 39kW också med lite mindre elmotor och ca. 60% räckvidd tillgänglig jämfört med vad Kia E-Niro är deklarerade för. Det som väcker min uppmärksamhet är faktum att från design perspektiv Soul EV kommer som halv renodlad elbil! Varför uppropstäcken, just ja, när man konverterar konventionell bil till ELDRIFT då kompromissar man, gör man dedikerad design då är raffinering mycket mer korrekt, balans rätt från början, sittposition utan tvekan mer korrekt, utrymmen klokare utnyttjad, osv. 

Vad är det jag babblar om, jo, små detaljer jag stör mig på med E-Niro så som icke korrekt sitt position, buller från back axel, oraffinerad grepp och konstig fram axel med lyftande karaktär under acceleration, svampiga bromsar, ingen app att kommunicera med bilen, pris på 430tkr för instegsmodell som är 2ggr hybrid osv. Förmodligen kommer Kia att finslipa mycket på Soul EV eftersom Soul som modell är Kias mest sålda USA objekt med fantastisk bred publik, egen dedikerad nördig look & feel, förpackning Som måste leverera och vidare utveckla sin image... Niro är deras objekt dedikerad till Europa och framförallt var det hybriden där excellens och utmärkelse syns. Jag spekulerar allt detta med mina fordon tekniker ögon och feel. Min vilda gissningen är att Kia kommer snart med Soul EV till EU, enbart elbil, inga bensin eller diesel modeller gissar jag... dem skulle kasta bomb på marknaden och leverera det som andra tillverkare babblar om senaste dekad... dem kommer att sälja skit mycket elbilar om dem lyckas prissätta Soul EV korrekt och om volymerna skulle räcka för att leverera till bredare publik... hoppas dem inte är dumma i huvudet och att dem lyssnar vad folk vill ha... och deras försök med E-Niro och all TV reklam, internet reklam och bombning via sociala medier visar att dem börjar fatta framtids trend...

Jonny Smith från FullyCharged har filmat nya Soul EV under LA-autoshow:




Bara att poängtera jag är ingen Kia-funboy, men vi äger en som heter Niro-hybrid, jag gillar bilen skarpt och tycker att det är mest bil för pengarna idag, min personlig subjektiv åsikt !!!


Nära framtiden kommer att visa om jag har rätt eller fel... länge leve elbilen!

torsdag 10 januari 2019

Nissan Leaf 3 Zero e+

Nissan Leaf fick 3.0 version... eller att vara mer konkret först var det 24kW, sen kom uppdaterade 24kW med bättre batteri som tål värme och kyla lite bättre, sen kom 30kW i samma bil, sen uppdateras bilen kosmetisk och batteri fick ökning till 40kW gross, verkliga 36kw användbar energi. I grund och botten var det samma bil, kosmetisk sminkad, med nya sensorer och annorlunda programmerad filhållning funktion, Led strålkastare och fler andra detaljer så som 150hk och standard 6.6kw laddare. Detta var Leaf 2 Zero, samma bil jag köpte...

Så nu är Nissan ute med 3.0 eller 62kw gross energi batteri, en elbil med 160kw elmotor och hela 340Nm... WLTP räckvidd landar på 385km... förbättrade filhållning funktion och själv parkering assistens, e-pedal vidare utvecklad, priset för kalaset spekuleras i 480-490tkr... sist men inte minst luft kyld batteri med samma #rapidgate effekt, inhouse tillverkad, tickande bomb på ren svenska... jag fattar ingenting längre förutom att min stark rekommendation till alla spekulanter är vänd huvet från Leaf, titta vidare och du kan bara vara glad att det finns fler alternativ...

Varför undrar man? Vad är fel med Leaf?
Enkelt! Leaf är branschens största bluff, försäljnings uppdrag där man säljer billigaste och äldsta koncept för saftig peng. Elbil som är fantastisk som stadsbil för folk som aldrig kör motorväg, aldrig i kyla eller värme, aldrig snabb laddar, eller bryr sig om batteri behöver klimatiseras. Användare upplevelse liknar 2010 med display med 640x480 upplåsning, man är tvungen att ladda med Chademo eftersom Nissan fortsätter med Japan standard och lovar 100kw snabbladdning... sanningen är att EU storsatsar på TYP2-DC konnektor och standard som alla nya elbilar och snabbladdare i Europa med 175kw och uppåt har. Chademo ska inte finnas på nybyggda snabbladdare och man skulle aldrig kunna utnyttja dem i lovad fart, så bluff igen!

Har man nån gång försökt att ge chans till Leaf och om man fick det mista besvikelse, så blir man definitivt mer besviken på fler punkter. Jag var ständig besviken och lurad av Nissan, hoppas att det jag skriver hjälper folk att fatta sanningen med Leaf, det är branschens största bluff skapad för att motverka elektrifiering och skörda supermiljö premie och bonus samt sälja ännu mer konventionella bilar som ser ut perfekt bredvid stackaren Leaf... absolut sanning där man har dubbel så dyr proposition och hälften kapabel!

E-Niro och Kona Electric bredvid Leaf e+ ser ut som klara vinare, jag skulle kunna rekommendera Zoe 40 också med sin 3-fas laddning som blir mer och mer populär... Leaf e+ kan motbevisa min teori om Nissan erbjuder Leasing under 4000kr/månad med obegränsad mil eller om dem sänker priset på 40kW modellen till 320tkr och erbjuder Leaf e+ 62kw modellen under 390tkr före supermiljöpremie... fast press release avslöjar att bara 5000ex av Leaf e+ skulle tillverkas för hela Europa som betyder att priset är utan kompromiss och spelet är Hard To Get. Batteriet tillverkad inhouse, cellerna packade som smörgås torta:




Fel, fel, fel... packar man cellerna som pannkakor så riskerar man att nedersta har lägst temperatur, mittersta högst, packning som sådan är som skapad att temperatur skulle packas i mitten, att obalans kan ske när som helst, osv. 

Rätt skulle vara att packa cellerna som gammaldags stängsel IIIIIIIII, så där ja för att säkerställa luft flöde, mellan och jämn cirkulation av vad luft finns inuti eller att eventuellt vända på klima från kupé och göra som i i-MiEV, fast nu snackar jag fel princip som Nissan använder sedan början tills idag, fel konstruktion hel enkelt... Ibland känns det som att hela Leaf är fel konstruerad... tyvärr Leaf 3 Zero e+ 

Sist men inte minst 62kW batteri i Leaf mot 64kW i Hyundai Kona... Leaf = 385km mot Kona = 450km... Chademo mot CCS... App komunikation mot riktigt snabb laddning och motorväg anpassning... stads elbil mot allround. .. päron mot äpple... Leaf=494.180kr mot Kona=444.900kr båda max utrustade... eller RRP på basbilar LEAF62=482.500kr mot Kona64=409.000kr eller E-Niro64=430.000kr

Vilken cirkus med elbilar för 400.000kr... budget som köper fet BMW eller Audi... eller 2st mest sålda budget bilar i Sverige på kampanj... som sagt elbils cirkus... 

söndag 6 januari 2019

Elbilar som kommer 2019

År 2019 ska vara vändpunkt för Elektrifiering och elbilens utbrott och bredare acceptans. Största nyhet är mest sålda bil i USA som fick global 500.000 förbäställningar samma dag bilen premiär visades. Självklart det handlar om Tesla Model 3 som köparna med förtur som fick betala reservation kan redan nu konfigurera och få levererat under februari månad:



Under 2018 såldes nära 115.000ex i USA och Tesla säljer bara premium modeller med Long Range och AWD dubbla motorer vars pris är 660.000kr motsvarande och uppåt, så när basic modell kommer då sker revolution på riktigt.

Nissan har uppdaterad Leaf igen, nu med 60kWh batteri. Bilens premiär är flyttad eftersom Nissan ledningen är häktad och sitter i fängelse pga. pängar tvätt. Stackars Leaf är skapelse från 2010 som är lite kosmetisk uppsminkad med inhouse ombyggd batteri med teknik från 2010. Nissan medvetet inte har kompletterad bilen med aktiv batteri kylning/värme paket. Dem försöker skörda så mycket pengar dem kan fast dem är i sån sits att dem kan producera så mycket batterier marknaden köper och dem kan justera pris brutal ned. Nya Leaf 60 på papper klarar 350km som är mycket mindre än konkurenterna, saknar thermal management och är spekulerad 50.000kr dyrare. Med Nissan leasing program det blir samma 4000kr/månad och dem säkert hittar massa spekulanter.

Hyundai Kona electric är redan i bilsalongen i EU's störa länder men Sverige premiär dröjer eftersom Hyundai Sverige säljer inga volymer bilar, så vi står sist på listan kanske i slutet av vår. Kona electeic finns med 39 och 64kwh batteri och klarar 300km respektive 450km i räckvidd. Kona hyllas och alla som har provkört är imponerande med räckvidd och bilens ergonomi. Det handlar om supermini bil som liknar Clio och Polo storleksmässigt men är höjd med plast bitar för tuffare utseendet. Priset i Sverige börjar på 360.000kr för 39kWh modellen och 410.000kr för 64kwh, och många säkert nappar och handlar direkt:



Kia har redan visat E-Niro som jag hade provkört. Utan att gå i detaljer jag tycker att E-Niro är säkert fantastisk proposition för tjänst bils köpare, och alla som aldrig tidigare har haft kontakt med elbilen. Storsäljare blir det inte eftersom E-Niro tickar inte alla boxar och känns inte som färdig produkt samt priset på hela 430.000kr är utanför ribban för majoriteten privat köpare. Jag skulle upplysa annan nyhet som KIA bakar, nämligen Soul EV elbil 2020 modell som kommer under 2019. Uppdaterad elbil på alla punkter, samma 2 batterier som i syskon Kona EV, samma räckvidd men mycket bättre formspråk och utrustning med kompletterande detaljer som Kia E-Niro saknar eftersom det är stressad projekt som skulle hinna före konkurenterna och skörda supermiljöbilspremien och fantastisk vinst till Kia med deras prissättning 430-490tkr. Soul EV 2020 är elbilen som man ska titta, definitvt:



Citroën med sin DS division har premiär visad DS 3 crossback som kommer som elbil också. Spec är inte klart, man vet inte priset, ingen klart datum, men PSA har en hel rad olika modeller på sin nya plattform på G hel elektrifierade och hybrider så det gäller att vänta och ha tålamod med sin gamla bil, elektrifierade versioner är här när som helst, och jo mer modeller dessutom bättre priser, det lovar jag! Här är nya DS snygging, jag personligen gillar PSA formspråk och design:



Audi är sent ute med elbilar. Deras filosofi är att inte stressa men att skapa förfinade version av det som andra har kommit på. Audi har utvecklat sig till kopiering foretaget med eget stil som har trogna köpare. Dem skapar så stor pompa runt Audi E-Tron Quatro elbil som kan redan nu bokas för ca. 1.000.000kr. Tyvärr det är klassisk konvertering av konventionell bil och kompromiss skapelse. Jag ser så mycket överdesignade detaljer, komplicerade lösningar och klumpighet. Deras största rival är Tesla och Audi är bara 5år sen i elbils spelet. Dem har tappat mig när dem sa att Tesla inte kan bygga bilar, titta deras propaganda, och dem behöver mycket för att spola diesel fuskande:


Mercedes Benz har också nyhet, dem har skapat en hel division som skulle bara bygga elbilar nämligen EQ. Deras första modell blir EQC, igen konvertering av GLC till eldrift där dem kompromissar med allt. Jag har reagerat på klumpighet, vikt, förstärkt kardan tunneln för att klara säkerheten och krock normer. EQC är premiär visad i Stockholm, jag fattar inte premiär visningen eftersom man pratar om Svensk lagom mer än vad EQC har för räckvidd eller prestanda eller egenskaper. Dem planerar första leveranser höst 2019:


 

Sist men inte minst VW elbil. VW har skapad ny plattform så kallad MEB. Dem skulle bygga allt elektrifierade på detta plattform och en hel fabrik i Zwickau Tyskland pågår ombyggnad för att kunna bygga enbart elektrifierade VAG bilar. VW är mycket sent i spelet men deras strategi är välkänd sedan tidigare. Ta objekt och princip som andra har skapad, finslipa dem, sätta på VW logo och känn miljarder på det. Det har börjat 1936 när VW kopierade Tatra 87 och har skapad revolution med Tjeckisk design i grund och båten som alla känner som VW Bubbla. 1977 presenterades VW Golf som är Fiat 127/128 blandning kopia finslipat och raffinerad. Historien upprepar sig och nu har vi Tesla Model 3 som skulle premiär visas som VW NEO-ID. Design liknar VW UP som har ätit steroider, backhjuls drift som Tesla, batteri som pankaka klistrad under golvet som Tesla,  uppkopplad som Tesla, uppdatering och diagnostik via trådlöst uppkoppling som Tesla, stor skärm i mitten utan knappar som Tesla, och unik VW designad maskin till användare interface och kommunikationer via virtuella cockpit 2.0 Vidare utvecklad från Audi/VW modeller. Priset som VW Golf diesel, tillgänglighet när som helst, kanske i slutet av 2019. Dem är så desperata att man kan se reklam för nykommande VW elbil överallt. Dem köper media, journalister och alla portaler där folk surfar på nätet och bombar med propaganda. Senaste är Blocket där man kan läsa VW propaganda som säger med andra ord köp ingen bil just nu, VW elbil för 250.000kr kommer när som helst, du kan redan nu beställa egen:


Dem bjuder mest tittat Elbil profil Fullycharged som har provkört deras skapelse:


Så kära folket, om ni funderar elbil gör inget dumt! 
Köp ingenting kommande månaderna!
Tålamod är vad krävs kommande dagar!
Varför undrar ni?
För att år 2019 kommer en hel del spännande och nya elbilar, lite för varje smak...
Det som kan hända är att priserna landar där dem skulle landa från första början på samma nivå som diesel/bensin bilar. Elbilen är biligare att tillverka än bil industri presenterar, spola video till 2:20:



2019 kanske byter trend. Elbilar är renare, dem har 0 utsläppen, elbilar är roligare att köra, elbilar har ingen buller, elbilar vibrerar inte, elbilar är bättre på många punkter. Kompletterar man med riktigt snabbladdning nätverk då blir dem självklart val i framtiden. Länge leve elbilen!

torsdag 3 januari 2019

Försäljning av laddbara bilar år 2018

Tittar man i BilSweden statistik och mest sålda laddbara bilar i Sverige det är solklart att 2018 liknar 2017 och att landet Sverige gillar laddhybrider:


  1. Passat GTE
  2. Kia Optima PHEV
  3. Mitsubishi Outlander PHEV

Tack vare tjänstebils politik och subvention säljs PHEV bilar så bra, jag redan nu ser alla nya modeller i top av listan nästa år, och det finns en hel del från Volvo och andra tillverkare som kanske toppar listan...

Elbilar; så dyra och så svåra att sälja pga. etikett att elbilen är leksak till rika, inte användarvänlig eller tilltalande till massor. Främst priset skrämmer bort privata köpare och saknande av snabb laddnings infrastruktur. Dagens trend är elbilar i 400tkr segment i kompakt klassen typ golf som egentligen är för små för familjer och dubbel så dyr som konventionell bil. Det sagt i top av listan hittar vi:

  1. Nissan Leaf
  2. Renault Zoe
  3. Tesla Model S

Självklart är tronen Nissans, visst det är dyr elbil, ”bara” 40kW eller 250km räckvidd, men intro erbjudande 320’kr och leasing deal på 2500kr - 4000kr beroende hur mycket tur man har attraherar dem kloka som åker mycket bil och räknar fördelar. Zoe är definitivt billigaste supermini vars leasing deal på 2990kr/mån all inklusive är svårt att slå. Zoe har sin publik och blir svår slagen i framtiden eftersom Renault plan är ännu billigare och mer tilltalande elbil som kommer inom nära framtid. Tesla Model S är folkets favorit och bara faktum att 2.9sek 0-100km/h plus laddnings nätverk som täcker hela EU förklarar att Tesla inte har konkurrent på sikt...

Min personlig åsikt är att stads elbilar behövs med bättre batteri, 3-fas laddning, attraktiv pris som hamnar runt 200.000kr efter 60.000kr premie. Elbilar som 5 kan trafikera i normal, med dragkrok möjlighet, uppkopplade smarta bilar som kan undvika kö, hitta snabbare rutt, vara självkörande i städer, elbilar som skulle visa alla fördelar av dagens teknik. Jag personligen tycker att bilindustri behöver stark konkurrent som kan vissa väggen framåt och erbjuda det konsument vill ha, samt allt detta EU parlament försöker tvinga dem att göra... konsumenter är fantastisk trötta på över designade skapelse och status-symbol wanabee, bilar som liknar stridsvagnar eller Utility fordon för skarp OFF-roading... herre Jesus, 95% SUV:ar har aldrig sett lera, stenar eller skogen... tänk om tänk klokt!

Tittar man ”trender”, konsument beteende, sanningen ur USA perspektiv som InsideEVs publicerar med sin statistik tabell:



I landet USA är bäst säljande elbil, och bil modell generellt Tesla Model 3, vi pratar exklusiv kategori som tidigare hade varit BMW 3-serie, Audi A4 och Mercedes C-klass lekplats. Tesla har lovat leveranserna till EU kunder f.o.m. februari 2019 och kunderna kan redan idag konfigurera sin bil. Tesla bygger bara exklusiv Model 3 nuförtiden. Deras basis Model 3 skulle sänka priset från 660.000kr till 400.000kr. Bara att dra parallell Model 3 klarar 400-ish kilometer på en laddning, går på 3.5sek till 100km/h, har självkörande mjukvara och är 100% uppkopplad, teoretisk med supermiljö bonus är billigare än närmaste konkurrent av alla tyska bilar i samma klass... det blir intressant att se framtids placering och försäljning statistiken när 2019 är slut...


Länge leve elbilen!

onsdag 2 januari 2019

Let's talk ELBILAR!

Nissan Leaf; stereotyp elbil, byggd som ”compliance vehicle”, bara att visa att Nissan klarar miljökvot i USA, sen blev det intressant med 7500USD subvention för elbilar och extra profit. I EU fick Nissan skörda subventioner och inkassera saftiga premie samt sälja ännu mer konventionell bil eftersom elbil räcker inte till nåt tittat igenom Leaf spec... Batteri är in-house tillverkad och är som tickande bomb som man bör inte ladda 100%, man bör inte snabb köra, man bör inte använda om det är varmt, inte parkera i solen eller i extrem kyla... ni fattar väl, industriens största bluff sedan introduktion tills idag! Säljs eftersom det är mest elbil för pengarna hur man än vrider och vänder såna dagar Nissan kör Rea eller Leasing erbjudande...

Renault Zoe; billigaste elbil, supermini med fantastisk prestanda på papper, stadsbil i mycket smart förpackning... ergonomisk ganska klumpig i kupé med tjocka stolar som inte kan justeras... Batteri Leasing har bromsat försäljning men ändå hade dem klokaste elbils förarna fyndat elektrisk transport med Zoe Leasing paket som ingen konkurrent hade slagit hittills. Bravo Renault!

VW e-Up; jag kan bara säga att jag har aldrig ägd bättre, smartare, användarvänligare elbil än min e-UP! Dyraste elbil supermini att köpa, därför såldes inte e-UP så bra. Det som var original plan med e-UP skulle visas i nära framtiden när VW avslöjar NEO-ID en e-UP som har ätit steroider och vuxit att vara lite större än Golf, med bakhjulsdrift, 300-500km räckvidd, uppvärmd ruta, uppkopplad 100%, byggd som ren elbil som elbil måste vara på deras MEB plattform... då kommer VW tillbaka som favorit igen, tills dess alla andra tillverkare är bättre än Fuskwagen!

BMW i3; kolfiber leksak, byggd för skoj, showcase och teknologi test, go-kart på riktigt, fantastisk uppvisning att elbilen kan vara rolig, effektiv, miljövänlig och nästan 100% återvinningsbar om man anstränger sig lite extra... Priset, vem bryr sig, det är BMW vi litar att dem är ärliga... eller hur...

VW e-Golf; alla har elbilen, då bygger VW sin svar i form av Golf med eldrift. För att vara bara konvertering av existerande bensin/diesel variant så lyckades dem raffinera e-Golf och skapa roligare alternativ till konkurrenterna. Min absolut favorit i Golf familjen är GTE som är kanske det bästa och roligaste PHEV pengarna kan köpa. Förstås är den dyrast och inte har chans bredvid Passat GTE... e-Golf briljerar ingenstans men är raffinerad, tyst, sofistikerad och med allt tänkbart förutom att batteri har fel spänning som inte klarar snabbladdningen och små kapacitet som inte lämpar sig för alla. Som stads bil är det oslagbart alternativ...

Hyundai Ioniq EV; Korea svar till elbils revolution, om nåt sånt finns... synonym för effektivitet och buller... Ioniq EV med sin 28kW batteri räcker mer än Leaf med 40 eller e-Golf med 36. Årets bil i Sverige men ingen favorit bland köparna eftersom väntetid var 6-12 månader, priset skrämmande hög som buller inuti bilen... en uppdatering behövs så fort som möjligt men Ioniq inte har chans om Hyundai inte inkluderar 100% uppkoppling och App att kommunicera med bilen, tillgänglighet och nån annan färg förutom vitt ;-)

Mercedes B-klass ED; RIP, dog innan man hade kunnat köpa en... dyrast, ineffektivast, kanske mest kapabel elbil om rätt planerad från början, fantastisk formfaktor, bekväm och storleks lagom... men, utan snabbladdning, utan möjlighet att köpa, att Tesla hade tillverkad alla elbils komponenter hjälper inte när snabb laddningstiden mäts i 3-5timmar...

Kia Soul EV; introducerad som Leaf killer för samma peng... på papper OK proposition, i verkligheten ljusår bättre, effektivare, komfortabel och med bättre formfaktor... faktum är att Kia var sen i elbilsprojektet och spelade ”hard to get”, no reklam, utan vilja från säljare att ens prova sälja bilen... bilen uppdaterad föra året med 33kW batteri... allt resulterade i bortglömd existens tills Leaf kom med 40kW batteri, då kom på Kia att justera priset på SoulEV från 379.000kr till 315.000kr som efter 6månader och supermiljö bonus premie på 60.000 resulterade i fantastiska 265.000kr som Soul skulle kosta från första början... men, Leaf erbjudande för 40 modellen var 320 - 40tkr! ”Go figure” - Kia

Så det spelar ingen roll att elbilen är billigare att tillverka än vanlig bil, eller att supermiljöpremie inte är belöning till biltillverkarna eftersom alla har höjd priser med minst 50 - 60 tusen kronor på alla elbilars RRP... nej, det spelar ingen roll vad konsumenter vill ha, att vi är trötta på fossilbränslen och vill köra utan avgaser... nej, ingen fara, vi kan låsas att konsumenterna är inte informerade och att man kan fortfarande bomba med propaganda... elbilen är dyr leksak för miljömedvetna... elbilen är dömd från början och oavsett hur mycket alla anstränger kommer inte elbil att slå till innan man rättar till filosofi och attityd!

Bara att klargöra vad ja pratar om; 
  • konsument önskar sig billigt elbil som klarar 200km och kan laddas hemma för inte mer än 200.000kr
  • Man ska kunna kommunicera med sin elbil hela tiden och vara uppkopplad
  • Elbilen ska kunna göra allt konventionell bil gör, typ släpp, 5 sittplatser, osv.
  • Laddningen ska kunna fungera med 1, 2 eller 3 faser, 3-22kW punktslut!

Läser man från början så fattar man direkt att konsument behöver stads smart elbil för alla folk som äger 2 bilar, där elbilen ska göra allt elektrisk utan att smutsa stad och förort och att all pendling, köp, lokal transport är utan avgaser... det ska vara billigt att köpa och tilltalande att äga... sån elbil ska vara i Clio, Polo, Rio, i20, Fabia klassen med 30-35kWh batteri och prislapp 200tkr som är möjligt med dagens 100USD/kWh batteri pris... då pratar man elbils revolution...

Idag har vi elbilar som är fantastiska på papper men klarar ingenting i praktiken. Dem är klumpiga, skrämmande dyra, klarar inte snabb laddning i landet där snabb laddarna inte finns eller finns i 50kW kategori som inte är snabb enligt dagens standard, det är semi-snabb... så vad händer, man köper elbil som kostar 2ggr vanligt och sedan istället att kunna ladda på 30-40minuter laddningen är 60-75minuter... dagens populära elbilar är 64kW och inte lämpar sig för stadsbil kategori eftersom dem är dubbel så dyra, och räcker inte till lång körning eftersom batteri inte räcker till och snabb laddarna inte finns... så vad ska vi göra?

Gör om gör rätt! 
Satsa på mindre elbilar för framtiden!
Billigare alternativ som kan bevisa att tekniken räcker till!
Med tiden kommer laddarna att byggas och utvecklas!
Hade man haft 150kW snabb laddare på varje bränsle station då skulle man kunna trafikera med 35kW elbil Sthlm-Gbg 50mil total med 2 stop på 20 minuter... idag är det 1 stop på 75min... 

Sen skulle folk peka tita på Kia E-Niro, världens bästa och billigaste elbil, eller Kona EV som också kommer när som helst... hör ni, 430tkr för elbil är summa som kanske tjänstebils köparna kan tänka sig betala, privat köpare vänder huvudet direkt eftersom man handlar fabriksny hybrid Niro på erbjudande 199tkr. Sen skriker folk fast det är super snabb laddning på en sån... man kan ersätta vanligt bil! Det kan man, men för att fatta vad jag pratar om titta följande video:



Varm rekommendation till bil tillverkarna; skapa små stads elbilar som inte kostar mycket, sälj skit mycket såna, då kommer infrastruktur att blomstra och det blir lättare att övertala köparna att investera mer än 400tkr i elbil, plus att ingen kommer att förvänta sig miraklet eller att elbil presterar på långa resor, sånt skulle komma i Fas 2... tills dess drömmer vi om prisvärt elbil vars laddning infrastruktur är sån att elbils saga har happy end... kanske Tesla M3 bas modell i slutet av 2019, eller VW Neo - ID...