söndag 31 januari 2016

KIA USA och DC snabb laddning

Jag har hittat en intressant artikel på I-net site ChargedEV’s där produkt ansvarigt för KIA elbilar i USA Steve Kosowski förklarar varför nya elbil KIA Soul EV har Chardemo laddnings standard:
https://chargedevs.com/newswire/why-did-kia-decide-to-use-chademo-dc-fast-charging-on-the-new-kia-soul-ev/
under intervju  så förklarar Steve också att KIA har för plan att varje återförsäljare skulle installera kombinerat Chademo och CCS snabb laddare så att alla elbilar kan laddas. Dem tycker att när e-Golf, BMW I3 eller Mercedes B-klass EV svänger och laddar hos KIA så kan dem provköra Soul EV och jämföra med eget elbil. Super SMART! Hoppas dem lyckas sälja mer än KIA kollegor i EU eftesom Soul EV reklameras inte och säljs i blyga 50 exemplar år 2015 enl. BilSweden. KIA Soul EV har bra potential med sitt stabila batteri och generös utrymme samt bästa garanti i klassen. Hoppas Soul EV syns mer eftersom det som syns inte finns inte som folk brukar säga!

torsdag 21 januari 2016

Chevrolet Bolt – uppbyggnad

Chevrolet Bolt, annonseras som första massproducerade elbilen med 300km räckvidd, 60kWh batteri pack och pris på 30.000USD i USA efter subventioner 
(Nissan Leaf med halva så mycket batteri säljs idag för samma pegar!)
Nya detaljer och video kommer varje dag, jag gillar följande:



Det är massa nya avslöjande så som att batteriet skulle få aktiv klimatisering i form av vattenburen system som kan kylas eller värmas enligt behöv;
Interaktiv display utan kontroll knappar med touchskärm istället;
150kW elmotor med steglös växellådan och 350Nm…

Mycket lovande recept med alla ingredienser för succé,
 hoppas att Opel erbjuder samma bil i sin kostym… 






måndag 18 januari 2016

Tyskland att investera 2 bilion EUR i elbil subventioner

Enligt Clean Technica så kommer Tyskland att investera 2 bilion EUR i elbilar:


Tysklandhar redan investerad fantastisk mycket i sol elproduktion och vind elproduktionoch dem har klarat sitt mål att få mer än 50% el-produktion förnybar. Tysk bilindustri har inte haft klara produkter i elbil segmentet och nu när nästan alla Tyska producenter har elbilar och laddhybrider så är det dags att stimulera konsumenter att köpa dem och att samtidigt hjälpa sin industri samt att sparka förbrännings bilar från stora städer och få rent luft utan smog. Jag övervakar ämne och är väldigt nyfiken vilken subvention modell kommer Tyskarna att använda eftersom målet att ha 1 miljon eldrivna bilar fram till 2020 är ganska krävande och omfatande. 

USA hade också samma mål sedan 2010 och dem inte är i närheten att klara det…


Spännande att se Tyskland som världsledare på elbils front om dem lyckas!