Fredag, jag har timme ledig, Hyundai handlare finns
längs vägen... jag inte har provkört Ioniq Plug-in. Jag
chansar, dem kanske har Demo objekt...
Jo det har dem, nya Ioniq Plug-in Premium Eco. Efter
några minuter har jag nycklarna i handen och så konstaterar jag att bilen har
bara 1/3 batteri laddat.
Det är kända cockpit
från Ioniq elbil som jag provkörde föra året:
Stolarna bjuder med
mycket komfort och man hittar lätt bekväm position, jag gillar svankstöd och
displayer:
Allt är intuitivt och enkelt upplagt att man behöver ingen instruktionsbok
att ta sig fram till önskad inställning eller meny. Infinity musik låter så
skönt att ingen annan ljud hörs, varken vind eller däck buller. Än så länge
mycket gott uplevelse. Nyckel behövs inte, det är keyless och att starta bilen
så trycker man på en knapp, modern uplevelse! Efter knapp tryckning motor börjar brumma, låter som hybrid, ganska tyst och blyg ljud, ingen så där mäktiga
V8 eller liknande oljud. Jag letar knappar att stänga motor och att kunna testa EV-elbils läge.
Det tog mig en stund att fatta inställning på klimat 22*C som kräver motor
start för snabbare uppvärmning. Jag justerar kupé temp till 19*C som i elbils
jargong betyder starta inte motor för att värma kupé kör med PTC istället...
och så wups stängs motor. Nu kan jag glida fram elektrisk och testa.
Jag har hoppat från Outlander PHEV som är min "Daily
cruiser" in i Ioniq Plug-in och skillnad är märkliga; Ioniq är klenare och
programerat att inte slösa energi, acceleration är mjuk och medvetet strypt.
OK, jag gillar ECO som Ioniq är inställd men jag skulle testa om man kan
stressa och köra pedal till botten! Jo då, efter liten fördröjning så hoppar
Ioniq och motor startar, display blir helt röd och ECO bytts mot SPORT läge och röd display tema. Snart slutar
provokation och jag kör lugn igen och då bytts Sport mot ECO inställning automatisk. På nån
konstig vänster jag gillar ECO mer än Sport, allt är avslappnad, tyst,
oprovocerat, och harmonisk. Inga tjafs bara lite asfalt ljud och påminnelse att
man kör bil. Just ja Infinity stereo är ljudlös eftersom jag gillar att lyssna
på bilens toner under provkörningen hellre än maskerad radio eller musik ljud
från bilens stereo och Infinity i Ioniq är fantastisk bra ljud med fina
inställningar och anpassning möjligheter.
Trötts att det inte var helt laddad batteri jag lyckades köra så gott som
elektrisk Kumla - Östansjö - Hallsberg - Kumla, 17 + 7 + 10 kilometer. Etapp 2 på motorväg ca. 7km
var förbrännings motor i fullt varv när jag testade fart resurser. Inga brister där heller,
Ioniq accelererar jämnt och fint, att takta med motorväg trafiken är lätt och
behagligt. Infinity döljer små brister som lättrullade däck skapar, annars är
upplevelse mycket positivt. Tillbaka på landsväg känns så avslappnad och
naturligt samt lätt rullad att jag hittar sig själv glida i 60-ish på 70km/h
skyltad strecka. Lite knappade på displayen och undersökning avslöjar att
man kan personalisera display tok mycket med olika kombination av GPS, Eco,
infotainment, förbrukning, laddning, osv info.
Jag kör tillbaka till Motorcentrum som är Hyundai dealer för Kumla.
Parkerar Ioniq och lämnar nycklar tillbaka till säljaren. Vi diskutera lite
priser, tillgänglighet, olika erbjudande och konkurrenterna. Mycket gott
bemötande och överenskommelse att jag kommer tillbaka i veckan och lånar Ioniq
över helg eller 24 timmar så att jag kan simulera "vardagligt"
användning och testa Ioniq ordenligt. Leverans på visa modeller av elbil och
plug-in kan dröja upp till 9 månader enligt säljaren.
Slutsats efter dagens provkörning;
Jag gillar:
1. Effektivitet
2. Lätt att köra känslan
3. Infotainment och cockpit
4. Mycket snål drift i hybrid läge
5. Formspråk
Mindre bra:
1. Buller från lättrullade effektiva däck (som Infinity döljer exemplarisk)
2. Hård sittdyna (min smak)
3. Bakåt sikt (dödvinkelvarnare, Backkamera och parkering sensorer suddar)
4. Saftig prislapp jämfört med olika EU erbjudande...
Slutsats; kanske det Effektivaste och mest prisvärda plug-in bil i Sverige
idag!