onsdag 9 oktober 2019

Leaf 30kW Black Edition

Jag hade tur och har hittat ett nytt objekt, nämligen Nissan Leaf 30kW Black Edition.



Bilen är så gott som nytt med ”bara” 450mil på mätaren, eller har varit när jag köpte bilen. Idag 10 dagar senare och ca.150mil bakom ratten jag kan lätt konstatera att Leaf 30kW Black Edition jämfört med alla andra Leaf som jag hade haft, kört och provkört känns som stabilast Nissan Leaf hittills. Black Edition är senaste utgåva, klart utvecklad bil, generös utrustad med allt man kunde få i en Nissan Leaf förutom Bosse audio.

På nån konstig vänster det lättaste jämförelse skulle vara mot Gen1 japan tillverkad Leaf 24kW som var första Leaf jag köpte. Det som är ljusår bättre är stolar som kan justeras bättre och inte är så molnig mjuka i Black bilen, dem håller kroppen bättre, man blir inte trött efter längre period i bilen och fötterna gör inte unt. Ljudnivå är mycket behagligare kanske pga. att Black fick fler isolerings mattor samt DiTEC behandling som gör stor skillnad i ljudnivå samt skyddar bilens underrede. 360-vy kamera i Black bilen är fantastisk nice och LED halvljus lyser lite bättre på nån konstig vänster. Sista detalj som är viktigast är batteri pack. Black har annorlunda kemi i batteri paketet och extra 6kWh plussar räckvidd med extra 3-4mil och samtidigt omvandlar längre resor till mycket lättare upplevelse. Jag körde Black 30kW Leaf 72mil på samma dag och efter 4 snabbladdningar var batteri packets temperatur fortfarande inom normal område (glömde ta med mig OBD & LeafSpy att läsa av ordentligt och exakt).



För att underlätta laddningen skaffade jag en ställbar laddnings kabel 6-16A ChargeAmps Ray som hänger nu på garage väggen, livet är lite smidigare när man inte behöver packa med sig laddkablar…



Kortfattad 10 dagar senare känns Leaf 30kW Black Edition mycket stabil;

Jag Gillar:
·        Komfort och ljudnivå,
·        150-200km räckvidd räcker för vardag,
·        Snabbladdningen är riktigt snabb ca.22minuter,
·        Värme pump är fantastisk,
·        360-vy kamera, rattvärme och utrustning paket,
·        App. Nissan Connect och fjärrstyrning av värme,
·        Begagnad pris!

Mindre bra detaljer:
·        Plast i interiören lätt skrapad modell,
·        Piano Finish är inte min favorit,
·        Hastighets mätare visar konstigt förmycket (man vänjer sig),
·        Räckviddsmätarens algoritm är inkonsekvent (dock bättre än 24kW modell),
·        Finns effektivare elbilar (men OK för 2011 design)

För att vara elbil konstruerad 2011, uppdaterad på massa punkter och tillverkad 2017 med så lite mil på mätaren och gott om finesser som jag gillar, uppskattar och har nytta av då kan jag med gott samvete konstatera att Nissan Leaf 30kW Black Edition min bil är mycket-mycket elbil för pengarna!

Ska man jämföra Leaf 30kW Black Edition med bilar i samma klass tex.:

·        VW e-Golf 36kW kostar dubbel att köpa och har i bästa fall 5mil extra räckvidd som plus.
·        Hyundai Ioniq är så bullrig att 2mil extra räckvidd för minst 50% mer inköpspris inte tilltalar så mycket.
·        Nya Leaf 40kW är fantastisk stadsbil i princip samma objekt lite kosmetisk uppsminkad men #rapidgate drabbad.
·        BMW i3 96Ah (33kW) är bättre förarens bil men enorm dyr att köpa, enorm dyr att äga och serva samt inte allas ”cup of tea” med sina ”finesser”.
·        Kia Soul 30kW är närmaste kandidat men prisbild och tillgänglighet är 50% dyrare och dubbel så svårt att hitta och fynda…
  

måndag 7 oktober 2019

Elbilens framtid

Vi är hel elektriska igen, Zoe ZE40 och Nissan Leaf 30 Black Edition står på uppfarten:


Elbilar är här och dem är hetaste vara på marknaden just nu. Jag var lagom upphetsat att skaffa en till elbil och jakten resulterar med en 2017 Leaf 30 Black Edition! Last utgåva av Nissans första generation Leaf med 30kW batteri. Modell som är minst drabbad av #rapidgate och batteri förluster om hanterad rätt. Har hittat objekt på auktion och har inte tvekat mycket. Förhoppning är att kunna köra hel elektrisk och testa livet helt utan laddhybrid och fossil bränsle. Jag har kört nyligen med nyköpta Leaf 30kW hela 720km på en och samma dag och resultat var ganska lovande:


Vi har fortfarande Zoe ZE40. Renault hade visat efterträdaren i form av uppdaterade facelift ZoE ZE50 och jag blev riktigt och definitivt såld:



VW har premiär visat sin största elbils satsning hittills så kallad ID3:


Jag är inte riktigt såld eftersom ingen vet exakt Svensk pris, om man skulle jämföra med Tysk specifikation och pris då hamnar ID3 från 420.000kr uppåt, där modell med ”normal” utrustning landar på ca.460.000kr. Som sagt ganska hög siffra och långt ifrån vad VW hade lovat samma pris som Golf TDI med samma utrustning…

Opel har öppnat orderbok för e-Corsa:



Och Peugeot har också öppnat orderbok för elektriska e208:



Om man undrar varför ringar jag erbjudande pris detta är pga. fenomen att det handlar om 60.000kr, exakt vad köparen skulle belönas med Bonus-malus subvention för elbilen. Alltså ordinarie pris gäller för första köparna… senare köpare straffas med 60.000kr… bara att förtydliga kostar bensin Peugeot 208 160.000kr att köpa. Batteriet kostar ca.150EUR/kWh och Peugeot har ca.50kWh… elbil motor och komponenter är mycket billigare än konventionell drivlina med komplicerade bensin motor, växellådan, katalysator med avgas system, bränsle tank, styr datorer osv.  


Jag är lite skeptisk… fenomen är mycket konstig att begärt pris för stadsbilar med elektrisk drift motsvarar dubbelt pris bensin syskon + Bonus-malus premie… jag bara säger det lite skeptisk och återkommer nästa år samma tid med statistik hur många nya elbilar skulle hitta till köpare och vilka priser skulle gälla då!

Finns fler nyheter, Nya Hyundai Ioniq, Nya Mercedes MQB, Nya Porsche Taycan osv.
Återkommer inom nära framtid med min åsikt och omdöme.

Länge leve elbilen!