EU bil köpare skulle köra hem 1% elbilar utav alla bilar som
säljs under 2012, och i USA skulle samma procent elbilar säljas under 2012.
Prognoser och verkligheten går inte hand i hand. I Sverige under Januari månad
bara 4 elbilar registrerades, i USA Nissan sålde 676 Leaf och GM sålde 607 Volt hybrid-elbilar och nya Mitsubishi MiEV såldes i bara 30 exemplar. I EU statistik är
svårt att följa men Automotive Industry Data (AID) skriver:
“European newsletter Automotive Industry Data (AID)
said that despite meaty government subsidies, electric cars managed a market
share of 0.09 per cent in Western Europe last year, with France leading the way
with 2,630, Germany a close second with 2,154 and socialist Norway third with
2,038. Britain managed four figure sales with just over 1,000, while Greece in
last place failed to trouble the scorers with zero.
AID figures show the total was 11,563 in Western
Europe, with the biggest selling electric car the battery-only Mitsubishi MiEV,
followed by the Peugeot iON and Citroen C-Zero, which are just rebadged
versions of the same Mitsubishi. France gives a subsidy of $6,500 to electric
car buyers, a little less than the U.S. one, and is spending money on
nationwide charging points.”
Vem köper Elbilar I första hand? Offentlig sektor med
kommuner och statlig biråkrater som är 90% köpare föra året. AID märker att EU's privata köpare inte accepterar priserna som är mycket höga.
Och här i Sverige så hittar man följande exempel:
Osv.