torsdag 19 december 2019

ID.3 ”up close and personal”


Idag har vi träffats för första gången, nya elbil från VW och jag...
Jag närmade mig nya elbilen utan förväntningar, helt open-minded, inga fördomar, objekt mot konsument... FairPlay!
Första tanke och spontant feeling som slår mig är glädje, för ID3 ler mot folk...
Nästa feeling som slog när ID3 och jag träffades är: ”rätt proportion”, storlek är exemplarisk...
Jag går runt och tittar detaljer, herre Jesus ID3 är skruvat exemplarisk, varje mått stämmer alla öppningar har samma dimension, ögat har svårt att hitta imperfektion, dörrar öppnas och stängs klockrent... första smuts på bilen är billig dekor klistermärke som skapar fel reflektion, en detalj som sitter verkligen fel... produktion är inte finslipad eftersom färg saknas under fram huv och några detaljer och fästen i motorrummet är redan rostiga... gammaldags huvudströmbrytaren är skämt...
Bagage öppning är fel storlek jämfört med bilens ergonomi och speglar skaparens intention att omvandla ergonomisk till klumpig, kan vara att design/tillverkning skapade extra kostnad som omvandlades till kompromiss... back ljus är placerad så att öppningen blir smalare och golv kan flyttas up ned, dock man behöver träning och klart och tydlig instruktion hur har skaparen tänkt... jag tror spontant att skaparen fick instruktion att omvandla smidig och självklart till billigt...
Stolar i elbilen ID3 som är just nu på Sverige turné är designade med eldrift och finns ingen garanti att alla olika utrustade elbilar ska ha just såna stolar men dem är exemplariska... jag gillar otroligt flexibilitet och att dem kan anpassas till vem som helst, dem är lite på hård sidan och inte enligt min smak men jämfört med konkurrenter deras ergonomi är gott! Back sitter man bekväm och det är gott om plats... VW hävdar samma utrymme som i VW Passat och detta är långt ifrån korrekt påståenden eftersom jag sitter mycket bättre i Passaten än i ID3 och luftighet i Passaten jämfört med lite instängd känsla i ID3 är 2 olika karaktär... har man testat själv då vet man exakt vad jag pratar om...
Cockpit och infotainment upplevelse är lika roligt som min gamla Scirocco från 1982, ingen direkt futuristisk eller rakt framåt upplevelse... jag ser tjejgäng i design studio som fick för uppgift att anpassa en elbil till en kvinna i bästa ålder med gott om pengar som söker enklaste, simpel, lagom avancerad, icke krånglig miljö där man kan anpassa allt med 2 klick... besparing, budget känsla, billig är vad hela interiör luktar och sprider... jag skulle definitivt känna mig maximal uttråkad och lite deppig om tvingad att sitta lite längre resa i ID3 typ Sverige-Tyskland-Kroatien som vi brukar åka på sommaren. Mittkonsol mellan stolar och förvarings utrymme omkring föraren är lite konstig och ologisk skapad, verkar som att pengarna tog slut under drivlina och plattform utvecklingen så att skaparna improviserade lite för att fylla resten av bilen...
Ergonomisk Förhållande sittplats/pedaler/armstöd/golvet/ratten/front konsol igen påminner om tjejgäng design med accent på färg mer än ergonomi och funktionalitet, som att skaparens enda attribut hade varit ”designad” och chic... man ser inte dem få brytare och knappar på vänster sida och logisk är det inte... 
Summa-summarum, ID.3 är överdesignade skapelse med detaljrik ansikte utåt, mycket minimalistisk och chic på in sidan, super enkel och otroligt basic och billig feeling, men samtidigt så mystisk och definitivt EKO stämplad produkt som lätt kan hitta till vilken kvinna som helst... om jag skulle utvärdera ID.3 och sätta pris på bilen jag har sett som är högsta utrustnings nivå med 58kW batteri jag skulle gissa exakt som VW hade annonserad från början exakt samma priset som VW Golf TDI 190 med högsta utrustnings nivå: 320.000kr 

ID.3 kommer att säljas som smör eftersom EU länder kommer direkt efter ID lansering att fördöma fossil bränsle bilar för evigt... ID.3 är jämfört med elbilar från Kia eller Hyundai mer anpassad till nya Europeiska smak och i verkligheten framstår som vuxen produkt jämfört med konverterade elbilar från Korea... ID.3 strålar mycket mer elbil feeling än allt annat jag hade sett hittills och så fort man ser ID3 det första man tänker på är EKO-ELBIL-DESIGN... Jag gratulerar till skaparna och ser bara ljus framtid framför ID produkt linjen... hade min fru varit idag på uppvisningen då skulle vi kanske återskapa bokningen, jag själv väntar på EL-BORN från Seat en syskon full av temperament ritat i Spanien på samma plattform som ID eller nån annan elbil vars utstrålning och design skulle passa mer min smak... tills dess länge leve elbilen 👍

onsdag 9 oktober 2019

Leaf 30kW Black Edition

Jag hade tur och har hittat ett nytt objekt, nämligen Nissan Leaf 30kW Black Edition.



Bilen är så gott som nytt med ”bara” 450mil på mätaren, eller har varit när jag köpte bilen. Idag 10 dagar senare och ca.150mil bakom ratten jag kan lätt konstatera att Leaf 30kW Black Edition jämfört med alla andra Leaf som jag hade haft, kört och provkört känns som stabilast Nissan Leaf hittills. Black Edition är senaste utgåva, klart utvecklad bil, generös utrustad med allt man kunde få i en Nissan Leaf förutom Bosse audio.

På nån konstig vänster det lättaste jämförelse skulle vara mot Gen1 japan tillverkad Leaf 24kW som var första Leaf jag köpte. Det som är ljusår bättre är stolar som kan justeras bättre och inte är så molnig mjuka i Black bilen, dem håller kroppen bättre, man blir inte trött efter längre period i bilen och fötterna gör inte unt. Ljudnivå är mycket behagligare kanske pga. att Black fick fler isolerings mattor samt DiTEC behandling som gör stor skillnad i ljudnivå samt skyddar bilens underrede. 360-vy kamera i Black bilen är fantastisk nice och LED halvljus lyser lite bättre på nån konstig vänster. Sista detalj som är viktigast är batteri pack. Black har annorlunda kemi i batteri paketet och extra 6kWh plussar räckvidd med extra 3-4mil och samtidigt omvandlar längre resor till mycket lättare upplevelse. Jag körde Black 30kW Leaf 72mil på samma dag och efter 4 snabbladdningar var batteri packets temperatur fortfarande inom normal område (glömde ta med mig OBD & LeafSpy att läsa av ordentligt och exakt).



För att underlätta laddningen skaffade jag en ställbar laddnings kabel 6-16A ChargeAmps Ray som hänger nu på garage väggen, livet är lite smidigare när man inte behöver packa med sig laddkablar…



Kortfattad 10 dagar senare känns Leaf 30kW Black Edition mycket stabil;

Jag Gillar:
·        Komfort och ljudnivå,
·        150-200km räckvidd räcker för vardag,
·        Snabbladdningen är riktigt snabb ca.22minuter,
·        Värme pump är fantastisk,
·        360-vy kamera, rattvärme och utrustning paket,
·        App. Nissan Connect och fjärrstyrning av värme,
·        Begagnad pris!

Mindre bra detaljer:
·        Plast i interiören lätt skrapad modell,
·        Piano Finish är inte min favorit,
·        Hastighets mätare visar konstigt förmycket (man vänjer sig),
·        Räckviddsmätarens algoritm är inkonsekvent (dock bättre än 24kW modell),
·        Finns effektivare elbilar (men OK för 2011 design)

För att vara elbil konstruerad 2011, uppdaterad på massa punkter och tillverkad 2017 med så lite mil på mätaren och gott om finesser som jag gillar, uppskattar och har nytta av då kan jag med gott samvete konstatera att Nissan Leaf 30kW Black Edition min bil är mycket-mycket elbil för pengarna!

Ska man jämföra Leaf 30kW Black Edition med bilar i samma klass tex.:

·        VW e-Golf 36kW kostar dubbel att köpa och har i bästa fall 5mil extra räckvidd som plus.
·        Hyundai Ioniq är så bullrig att 2mil extra räckvidd för minst 50% mer inköpspris inte tilltalar så mycket.
·        Nya Leaf 40kW är fantastisk stadsbil i princip samma objekt lite kosmetisk uppsminkad men #rapidgate drabbad.
·        BMW i3 96Ah (33kW) är bättre förarens bil men enorm dyr att köpa, enorm dyr att äga och serva samt inte allas ”cup of tea” med sina ”finesser”.
·        Kia Soul 30kW är närmaste kandidat men prisbild och tillgänglighet är 50% dyrare och dubbel så svårt att hitta och fynda…
  

måndag 7 oktober 2019

Elbilens framtid

Vi är hel elektriska igen, Zoe ZE40 och Nissan Leaf 30 Black Edition står på uppfarten:


Elbilar är här och dem är hetaste vara på marknaden just nu. Jag var lagom upphetsat att skaffa en till elbil och jakten resulterar med en 2017 Leaf 30 Black Edition! Last utgåva av Nissans första generation Leaf med 30kW batteri. Modell som är minst drabbad av #rapidgate och batteri förluster om hanterad rätt. Har hittat objekt på auktion och har inte tvekat mycket. Förhoppning är att kunna köra hel elektrisk och testa livet helt utan laddhybrid och fossil bränsle. Jag har kört nyligen med nyköpta Leaf 30kW hela 720km på en och samma dag och resultat var ganska lovande:


Vi har fortfarande Zoe ZE40. Renault hade visat efterträdaren i form av uppdaterade facelift ZoE ZE50 och jag blev riktigt och definitivt såld:



VW har premiär visat sin största elbils satsning hittills så kallad ID3:


Jag är inte riktigt såld eftersom ingen vet exakt Svensk pris, om man skulle jämföra med Tysk specifikation och pris då hamnar ID3 från 420.000kr uppåt, där modell med ”normal” utrustning landar på ca.460.000kr. Som sagt ganska hög siffra och långt ifrån vad VW hade lovat samma pris som Golf TDI med samma utrustning…

Opel har öppnat orderbok för e-Corsa:



Och Peugeot har också öppnat orderbok för elektriska e208:



Om man undrar varför ringar jag erbjudande pris detta är pga. fenomen att det handlar om 60.000kr, exakt vad köparen skulle belönas med Bonus-malus subvention för elbilen. Alltså ordinarie pris gäller för första köparna… senare köpare straffas med 60.000kr… bara att förtydliga kostar bensin Peugeot 208 160.000kr att köpa. Batteriet kostar ca.150EUR/kWh och Peugeot har ca.50kWh… elbil motor och komponenter är mycket billigare än konventionell drivlina med komplicerade bensin motor, växellådan, katalysator med avgas system, bränsle tank, styr datorer osv.  


Jag är lite skeptisk… fenomen är mycket konstig att begärt pris för stadsbilar med elektrisk drift motsvarar dubbelt pris bensin syskon + Bonus-malus premie… jag bara säger det lite skeptisk och återkommer nästa år samma tid med statistik hur många nya elbilar skulle hitta till köpare och vilka priser skulle gälla då!

Finns fler nyheter, Nya Hyundai Ioniq, Nya Mercedes MQB, Nya Porsche Taycan osv.
Återkommer inom nära framtid med min åsikt och omdöme.

Länge leve elbilen!

tisdag 4 juni 2019

BYE-BYE Kia Niro, HELLO Volvo V60 TwinEngine


Sedan några dagar tillbaka vi inte har Kia Niro på uppfarten längre. Frugan var trött på ljud nivå i Niro, vi försökte allt, t.o.m. nya däck med enbart 66dB men bilen var så bullrig ändå. Niro fick lite konstig beteende och hela bilen underifrån liknar en röst angrep. Äger men Niro eller funderar sånt då är min stark rekommendation ”röst skydds behandling!”. Förbrukning i takt med vad man förväntar sig efter alla år med hybrider av Prius sort är långt ifrån lovade och aldrig i närheten 0.3L/mil som Prius hade lätt att leverera. Niro har törstig 12V elsystem där stand-by dränerar batteri konsekvent och man aldrig vet om det skulle vara möjligt att starta Niro eller måste man ta fram litium 12v hjälpstart. Frugan gav upp till slut och fick beordra ”sälj skiten!”. Så 35minuter senare var ”skiten” såld och vi slog till och köpte V60 Twin Engine utan att ens se på bilen, provköra eller smaka på ordentlig innan köp. Sånt spontan beteende hade visat sig helt underbart. Hon fick min Zoe ZE 40 och kör hel elektrisk, jag fick Volvo V60 Twin Engine eftersom jag kan ladda på jobbet. Vad kan jag säga i några ord om Twin Engine som skulle beskriva Volvos PHEV ur min perspektiv:
Effektiv
Användarvänlig
Hög komfort 
Lagom

Sedan inköp diesel motor hade startat i några sekunder. Känslan är underbar och finish i Volvo är klass för sig själv. Appen fungera, levererar och är smartare än allt annat man hade smakat hittills. Volvo är lagom gott på massa olika front och känns stabil och smartare än vad jag hade förväntat mig. Jag som inte gillar PHEV som idé börjar gilla Twin Engine förpackning och smak som mycket gott och genomtänkt. Jag hör av mig inom nästkommande period med tankar och rapport om hur är det att leva med Twin Engine ur min elbils tokig smittad perspektiv...
Fortsättning följer!

söndag 12 maj 2019

Elmopedbil till salu ### SÅLD ###

# OBS Mopedbilen är redan såld #
Det är dags att sälja elmopedbil och göra plats till nästa projekt.

Det gick så här, vi köpte elmopedbilen:




Sen köpte vi litium batteri från krockad elbil:





Och då var det dags att börja bygga batteri paket:







Nästa moment är vrida på nyckel och testa allt:






Första åk med elmopedbilen:




Efter provkörning och många fler provkörningar konstaterar vi att elmopedbil behöver kompletteras med extra batteri paket för att kunna komma upp till önskade 10mil räckvidd:




Och nu är det dags att hitta nya hem till T-King elmopedbil. 
Att samanfatta kort:


  • Mopedbil T-king klass 1 45km/h
  • Första gång i trafiken: 2014-11-27
  • 9.3 kWh batteri pack Yuasa - Japan
  • Helt automatisk 6A laddare
  • Digital batteri mätare
  • Ca. 10mil räckvidd möjligt
  • Diesel värmare
  • Stereo med händsfree
  • VinterDäck

Är man intresserad tveka inte att kontakta mig!

Och några extra bilder:













onsdag 1 maj 2019

Renault ZOE ZE40 3 månader senare


Nu är det vår, värme och fina temperaturer som elbilar gillar mer än nordisk kyla. Min Zoe ZE40 är fortfarande underbar. Bilen levererar mycket stabil räckvidd och förbrukningen sjönk från 2kW/mil till 1.6kW/mil. Med andra ord 20+ mil blev helt plötsligt 30+ mil som möjligt räckvidd nu på våren.



Vinterhjul är borta och sommarhjul låter nästan ingenting. Ljud i kupén har blivit mycket mer avslappnande och jag repeterar att min första val är friktions och inte dubb däck, fast dem kom på köpet...

TPMS sensorerna måste programmeras varje gång man monterar hjul eftersom Renault hade skapat bilens-log med enbart 4 minnes platser i bilens dator. Därför behöver man besöka verkstad och byta däck om man inte har TPMS läsare och OBD dongle samt lämplig diagnos program för att fixa detta. Så, innan man byter jag rekommenderar CanZE app som man kan ladda via Appstore eller Googleplay. Detta är dedikerad verktyg för elbil entusiaster som hjälper med bilens inställningar, avläsningar och annat utvecklad av entusiaster och elbilskunniga. Med CanZE man kan läsa av TPMS och byta dem, så gör man i rätt ordning och antecknar på varje däck innan byte då kan man ha ID antecknad och byta med appens hjälp nästa gång. Så glöm inte detta!

Klimat aggregat i bilen är så gott som avstängd nu eftersom luft tempertur är behaglig och fin annars känns det som att när det är super kallt det blir extra effektiv, när det är super varmt också mycket effektiv AC, men när temperturer är i mitt i mellan AC har svårt att dosera rätt i AUTO läge, kör man manuell inställning det blir exemplarisk och bra. All klimat användning kostar energi så jag försöker snåla så mycket det går.
Batteri hälsa enligt CanZE diagnostik är 97% i min Zoe ZE40, man kan bara konstatera att efter mer än 3000mil och 2år har batteri så gott som nyskick.

Nästa utmaning blir att testa längre strecka och snabbladdning. Zoe ZE40 har 3-fas upp till 22kW laddningen och det finns gott om 32A TYP2 laddnings uttag så jag planerar åk till Arlanda och tillbaka, det blir intressant att se om batteri räcker 23mil i ECO 94km/h och hur lång tar det att återställa sedan upp till 90%...

ZOE ZE40 har visat sig som stabilast elbil hittils och prisvärt alternativ till alla nya elbilar med 64kW och prislapp över 400’kr och dem andra med 40kW och priset på 360’kr. Är man fundersam så säger jag sluta fundera och ge chans till ZE40!

Länge leve elbilen!

Fortsättning följer…

Tack till alla Blogger läsare, jag flyttar min blogg till WordPress pga. stängning av Blogger. Tack ska ni ha för support och visat intresse, vi ses på:



torsdag 14 mars 2019

Fiat 500 Sport till salu

Vi har en Fiat 500 SPORT till salu, Manuell 6vxl Mätarställning 8850mil Motor: 105hk - 0.9 TwinAir TURBO Miljöklass: Euro6 Årsskatt: 360kr Bränsleförbrukning, snitt: 0.42L/mil Utrustningspaket: SPORT Utrustning: Halvskinn sport stolar och inredning 500S, Original Fiat Sport avgas, Sport kör program väljare, AC, ABS, Antispin, dimljus, Centrallås (fjärrstyrt), Tonade rutor, glastak, elhiss fram, elspeglar, ISOFIX-fästen, Färddator, Multifunktionsratt, CD / Stereo / Radio, Handsfree, Bluetooth, AUX, nya Sommardäck, Vinterhjul, Svensksåld, nyservad. Luigi 500S fungerar som en klocka.

här finns filderna:


















söndag 10 mars 2019

Renault Zoe ZE40 en månad senare



Sedan 6 veckor tillbaka är Zoe ZE40 min Daily driver... hittils bästa elbils investering och game-changer... definitivt prisvärt objekt, en alternativ som jag hade varit mycket skeptisk emot men i praktiken mycket-mycket elbil för pengarna...

Jag gillar:
  1. Vinter räckvidd på 220km galant
  2. 3-fas laddning och flexibilitet 
  3. Formfaktor är gott 
  4. Prestanda helt underbar både rapp och lagom 
  5. Effektivitet är exemplarisk i ECO läge
  6. Räckvidds mätaren är exemplarisk och gissar mycket rätt
  7. Fjärrvärme nyckel knapp styrd är underbar och värme pump effektiv
  8. Lagom komfortabel och inställningsbar kupé och ratt
  9. Prisvärt och human total kostnad
  10. Design, finesser, förpackning fortfarande modern trötts ålder
  11. Lätt tvättad utifrån och in med tålig material val
  12. R-Link app fungerar som det ska
  13. CanZE app är användarvänlig
  14. Serviceavtal är prisvärt
Mindre bra detaljer:
  1. Dubbdäck bullrar jämfört med friktion (välj dubbfria,  enorm skillnad i ljudnivå)
  2. Laddlucka inte gillar frost och is och kan fastna under -5*C
  3. Baksätet inte delbart, men finns på 2019 modellen
  4. Backkamera saknar rengörings funktion
  5. Regnsensor inkonsekvent ibland och intervall styrningen inte det bästa
  6. Spolning till vindrutan svår ställd och konstig placerad för vinter användning
  7. TomTom navigering saknar updatering,  kan köpas dock för 99kr
  8. Back Dörrar har högplacerad och designad handtag men man vänjer sig, dock högt för barn
  9.  Luftmotstånd design smutsar bilen lättare och oftare
  10. Backstolar värme skulle vara uppskattat men ej dealbreaker!
Skulle man väga alla bra saker mot mindre bra detaljer så hamnar Zoe ZE40 ganska högt, om inte på plats Nr.1 på min elbils mest prisvärt listan. Dagens sanning är att man inte kan köpa mer prisvärt elbil idag. Mindre bra lista består av massa detaljer som kan åtgärdas, typ byt till friktions däck, smörj laddlucka med antifrost och behandla oftare, kom på att rengöra Backkamera oftare, spolning i vindrutan redan fixat med lite justering och nya torkarblad, osv. Jag skulle ha svårt med bilar som har otrolig buller som inte kan fixas, eller att sittposition är konstig och ej ställbar samt förlåtande, eller att man inte kan kommunicera med bilen och fjärr starta klimatiseringen... sånt är viktigt och icke förlåtande för mig om bilens inköpspris är norr om 400.000kr... Begagnad Zoe ZE40 för 150-ish tusen med batteri hyra på ca.1000kr är fynd om man skulle jämföra och vara ärligt samt praktiskt och lite mer flexibelt samt förlåtande... jag gillar min supermini Zoe ZE40 skarpt tills jag hittar nästa objekt lite mer tilltalande :-) 

Länge leve elbilen!

lördag 9 mars 2019

VAG elbil satsning i form av MEB plattform

VAG koncernen har skapad elbils plattform kallad MEB och detta är deras stor satsning och första dedikerade försöket att skapa dedikerad renodlad ELBIL:



Vad betyder det i praktiken? Jo, man hade skapat mycket enkelt, flexibelt plattform med hjuluphängning, elmotor, plats för batteri under golvet och hela strukturen med all-inklusive som bilen behöver för att kunna köras. Detta skulle användas utav hela koncernen och alla i gruppen för att dela på utvecklings kostnad och erbjuda så flexibelt som möjligt produkt...

Med andra ord VW, Audi, Seat och Škoda skulle under kommande år bygga bilar med samma delar, lite som VW Golf, Audi A3, Škoda Octavia och Seat Leaon samt massa andra syskon som sitter på en annan plattform känd som MQB...

Följande bilar är prototyper som skulle vara helt elektriska och byggas på MEB plattform: VW ID3, Audi Q4 e-tron, Seat el-born och Škoda Vision iv;





Det positiva är löfte att VAG gruppen ledad med VW skulle erbjuda miljoner elbilar för folket inte elbilar för milion (kronor), så har dem lovat och lovar... det tråkiga är att dem skulle kunna börja bygga alla såna elbilar idag men dem inte har råd, vilja, resurser, material främst batterier före år 2020... VW kommer först i början av 2020 sedan alla andra successivt har dem sagt och alla bilar skulle byggas i nya elbils fabriken i Zwikau Tyskland som skulle bygga enbart elbilar...

Jag är ganska pessimistisk, reserverad och inte övertygad att VW och alla andra i VAG koncernen skulle göra exakt som dem lovar. Min teori är "en gång fuskare, alltid fuskar"... man ser bara tömma loftet... världs största bil tillverkaren som inte har elbil att erbjuda... sent i spelen kanske, men man ser trender och vad dem gör...

Deras största satsningen senaste tiden är SUV-ar, nästan alla VW, Audi, Seat och Škoda nyheter är tjockis bilar, ineffektiva, ointressanta, alla liknar alla, inget nytt eller attraktiv objekt bland dem... ganska tråkig trend som lämpar sig inte som elbil, det blir ineffektiv och energi krävande... deras satsningar är dyraste I alla klasser, dem har slutat med folka bilar, dem jagar exklusivitet och eliten bland köparna... enklaste exempel är Škoda Karoq som liknar Vision iv koncept, Karoq är ingen stor säljare för 220.000kr bas modell, man kan köpa Kia Niro-hybrid miljöbil så gott som full utrustad för samma pengar, Karoq säljs i 350-ish exemplar 2019 hittils och Niro har redan hittat till 1300-ish köpare samma period... Nya Škoda elbil måste leverera minst 64kW batteri som e-Niro har redan idag och måste ha alla finesser som e-Niro, samt nya ŠKODA måste komma minst 450km/ laddningen och kosta mindre än 420.000kr om Škoda skulle säljas... Kia kommer att erbjuda e-Soul beställning redan nästa månad och då har dem redan 2 elbilar i utbudet, Škoda kanske kommer nästa år mot slutet... nånting låter mycket konstigt...

Visst VW pratar om ID3 för 26.000EUR, dem skulle öppna order boken när som helst, elbilen skulle vara bättre än Tesla, lika bra som diesel Golf och lika dyr eller billig som diesel Golf med allt som diesel Golf representerar fast elektrisk... kom igen VW, låt oss smaka på det ni pratar om och sluta med teaser prototyp efter prototyp skapelse, folk längtar köpa normal, effektiv och prisvärt elbil!

fredag 8 mars 2019

Fiat CENTOVENTI... Fiat reloaded

Vad är Fiat bäst på?
Kanske att bygga biligare,  praktisk, inovativ, effektiv, folk-bil!
Dem visar nu på Genève Motorshow det dem är bäst på, och nu är dem dessutom RELOADED inställda att bygga elbil, dem uppfinner folk-bil elbil och visar följande:



Skapelse heter CENTOVENTI som betyder 120 på italienska och symboliserar 120 år sedan Fiat är etablerade. Jag är lite skeptisk, samtidigt glad, överaskad och ganska förvånad att det tog så lång för pionjärer att fatta trenden!

Min första bil var Fiat, min första elbil var Fiat, bilen med mest potential att vara riktig trend som elbil var Fiat... jag ser Fiat Panda när jag tittar på Centoventi... jag ser gott om potential... jag ser tänkande utanför ramarna som modern bil industrin har skapad... jag ser framtiden som är lysande... ni måste titta på följande propaganda, ni kanske ser ännu mer:


torsdag 7 mars 2019

Audi elektrifierar allt... eller?

Geneva Motorshow pågår för fullt och Audi är stor stjärna med enbart elektrifierade modeller på displayen och stor fokus på rena alternativ. Jo, Audi stor chef är fängslad pga. Dieselgate skandal, man kan handla bara diesel och bensin Audi idag eller mycket försenad elbil E-Tron Quatro för ca. 1.000.000kr:



Vad händer, vilka signaler skickar Audi? Är Audi mycket alvarligt eller bara köper tid med sina olika prototyper?

Jag är ganska skeptisk, mest för att Tesla har skapat mycket stor framgång i USA. Marknads andelar som BMW, MB samt Audi förlurar måste kompenseras på nån konstig vänster. Audi visar modeller som är high end positionerade, typ GT E-tron som skulle tävla med Model S Tesla som inte har i närheten prestanda att matcha Tesla Model S 100d.  E-Tron QUATRO skulle vara atraktivare än Tesla Model X, det som syns är att E-Tron är tjockare, tyngre, mer komplicerad, ganska överdesignad och klumpig samt för mycket kantig och ineffektiv...



Audi fortsätter med en till prototyp Q4 som presenteras 7 dagar innan Tesla skulle visa sin Model Y. Audi Q4 e-tron är nya elbil  som sitter på VW ID eller MEB chassi med dubbla motorer, 85kw batteri och dem lovar 450km år 2020 i slutet förstås. Bara att jämföra man kan köpa idag Kia e-Niro med 64kW batteri som kommer 450km per laddningen. Med andra ord en till tjockis Audi, ineffektiv som prototyp, ganska klumpig och igen överdesignad för att vara så gott som produktions klart:


Audi är seriös och mycket lovande skryter så gott som alla medier, Audi ska omvandlas till elbil synonym... Sanningen är att Audi luktar dyr, Audi ser lite klumpig och ganska tråkigt just nu, som att alla deras bilar är stansade med en och samma stans och alla ät tjocka, det är prototyp efter prototyp... och 1.000.000kr elbilar för 2020... vad hände med Audi - Vorsprung Durch Technik?

Om ni undrar varför är jag lite negativ jag fick bara dålig vibration från deras senaste presentations försök, inte en, senaste år har dem inte visat nåt nytt, bara samma tråkiga påhitt och tömma löftet, t.o.m. deras VD är inte övertalande särskild, titta på video intervju i mitten av länk:

https://www.dw.com/en/racing-towards-the-unknown-but-in-an-electric-car/a-47789759