tisdag 31 mars 2020

Hyundai Ioniq Plug-in som daily driver

Tiden går snabbt, det har gått 8 veckor sedan jag införskaffade Hyundai Ioniq Plug-in. Jag har hunnit smaka livet med 9kW batteri packet och med vinter och tidig vår väderförhållande. Display visar följande:


Snitt förbrukning hamnar omkring 0.21L/mil med blandad körning där min daglig behöv är kanske likdanande: 25+25+5+5+10km. Jag brukar ladda Ioniq så fort bilen är parkerad och uttag finns tillgänglig. Temperatur är inställd 19*C i bilen och värme kommer inte så snabbt, det tar sin tid eftersom motor kör bara tomgång i princip. Jag hade testat olika scenario att föst köra som hybrid med förbränningsmotor, med klima AV, med sänkt och höjd temperatur och min slutsats är att man kan med gott samvete köra AUTO inställd allt då väljer bilen det bästa och effektivaste sett att färdas framåt. Om man vill vara hel elektrisk då stänger man AC/klimat och bilen prioriterar eldrift så länge batteri finns, så ICA/Lidl besök är hel elektrisk möjligt om man vill…
Komfort är ”lagom”, jag gillar stolar och armstöd mellan stolar, armstöd i dörren är lite för låg och vila armbåge i dörren är inte så lätt och bekväm, men man kan hitta bekväm position ändå… Stolar är bekväma och lagom på alla punkter, man har suttit i bättre och haft sämre… Buller nivå är OK, lite bättre med mjukare friktion vinterhjul och kanske nån dB högre med sommarhjul Michelin Energy Saver som sitter original och levereras med bilen. Som sagt helt OK och avslappnande trafikering. Växellåda är konsekvent och effektiv, Ioniq kan vara stundtals ryckig om man börjar pressa bilen hårdare, kick-down accelaration har fördröjning som resulterar oftast med försenad nerväxling om man har bilen i D-mode. Jag har lärt mig att växla direkt i Sport-mode om jag behöver acceleration, eller trycka på växel knappar i ratten som automatisk vaknar Sport tillsvidare… Ioniq är trimmad för avslappnad körning med effektiv framdrivning som primär accent, att man fick Sport på köpet är bara bra eftersom Ioniq i Sport-mode blir snabb som raket dock bullrig, ryckande och mycket nervös upplevelse. Söker man Sport trimmad bil då köper man inte Ioniq. Söker man effektivaste och snålaste pengarna kan köpa då kör man Ioniq…
Jag kan summera kort;
JAG GILLAR IONIQ för:
· Effektivitet
· Avslappnande färd
· Komfort
· Formfaktor
· Infotainment integrering
MINDRE bra IONIQ detaljer:
· Saknande av el-värme för kupé
· Stundtals inkonsekvent och ryckande växellådan (Sport-mode suddar det!)
Lista är öppet och mindre bra detaljer går att leva med utan att man blir ångest drabbad…
Hoppas ni fick intressant läsning i såna svåra tider med pandemi omkring oss, sköt om er och ta hand om er på bästa sätet och håll avstånd!
Fortsättning följer!