torsdag 27 september 2018

E-tron quatro electric och Mercedes MQB

2 st. Ny nyaste presenterade elbilar:



Audi E-tron quatro electric och Mercedes MQB...
Båda presenterade nyligen...
Båda ska börja produceras 2019, fast som 2020 års mod...
Leveranserna till kunder nån gång under 2020...
Båda i exklusiv SUV segment...
Båda utan exakt pris och leverans datum...
Båda ganska stora, klumpiga och oldfashion style...
Båda är konverteringar av kända bensin/diesel bilar...
Båda siktar att överta Tesla titel som ultimat elbil...


Hur och när undrar jag?

söndag 23 september 2018

Soul EV Sveriges biligaste elbil


Kia SOUL EV är Sveriges billigaste elbil. Tack KIA för att svenskar kan köpa elbil så billigt:



Sen tittar vi vad samma bil kostar i Europa, säg Spanien:



23900EU motsvarar 245.000kr i skrivande stund. Nej-nej-nej skulle säga många Spanien har lägre VAT/moms, Ja absolut 21% mot 25% i Sverige…

Bara att plusa 245tkr med 4% och så vups är vi på 255.000kr som Kia Soul EV kostar i Sverige när staten bjuder på 60.000kr för miljö bonus för ”rena” bilar. Vilken spel för gallerian… vilken skämt… vilken bedrägeri av svenska konsumenter… vad finansierar svensk statlig budget undrar man?!

torsdag 20 september 2018

Kalashnikov CV1


Alla förkniper namn Kalashnikov med AK-47 dödligt vapen producerad i före detta CCCP eller SSSR eller Soviet eller Förenta Socialistiska Stater av Ryssland, exakt.




NEJ, Kalashnikov CV1 är företagets koncept baserad på gamla Moskovich  IZH2125 lång tids glömda bil som var stor säljare en gång i tiden under Soviet tid. Kalashnikov CV1 är ”elbil prototyp”, typ retro skapelse som liknar dålig skämt och ska stå emot Nissan Leaf, Renault ZOE, VW e-Golf, Kia Soul EV eller Hyundai Ioniq…
Kalashnikov CV1 är företagets försök att lyfta uppmärksamhet och skapa sensation lite i Tesla stil, men fatar inte direkt hur dem hade tänkt och till vilken publik produkten ryktas. Det spekuleras att Kalashnikov CV1 skulle utrustas med 90kWh batteri som är lika stor som Teslas, att bilen är utrustad med dagens modernaste teknik som blir ”revolutionerande”. CV1 är på papper lysande proposition men i praktiken låter som sagt ganska konstig skämt!
Håller tummarna att Ryssarna lyckas, hoppas Kalashnikov CV1 når längre än Rysk Lada Kalina electric visad 2012…

onsdag 19 september 2018

VW - MEB ELBIL plattformen


Så nu har VW visat MEB plattformen som skulle möblera alla nykommande elektrifierade modeller med skalnings arkitektur som kan anpassas från minsta till största modell:






För första gången hittills ser man dedikerad elektrifierad plattform som kan konkurera Tesla… det som VW inte har är kunskap att bygga komplex elektronik eller batterier och enligt VW interna analytiker priser för kommande modeller blir lite högre pga. outsourcing från Bosch för att kunna bygga sånt dem inte klarar själva… Teslas nisch är motor/controller/drivlina ihop packad i eget konstruerad paket + eget konstruerad bil processor … VW bygger motorer och växellådor som kompletteras med elektronik från andra… Tesla bygger egna celler och ihop packar allt i state of the art batteri pack… VW köper celler som dem själva bygger i batteri pack…

VW säger att ID skulle kosta lika mycket som max utrustad Golf TDI och att man kan räkna med 250.000kr. Historisk ingen elbil såld i Sverige var i närheten av lovade EU priser men dem som lever får se… idag VW kämpar att uppfylla nya normativ krav och dem själva mer och mer forcerar laddhybrider och elektrifierade modeller… problematiken är att VW har ”bara” 4 miljöbil modeller idag e-UP, e-Golf och 2st GTE laddhybrider Golf och Passat… billigaste e-UP börjar med RRP: 289.000kr… som jag läste VW press release så lovar dem VW ID elbil i slut av 2019 med trippel e-UP räckvidd, dubbel så stor elbil och modernaste på marknaden under 250.000kr… det är nåt som inte låter trovärdig och lovande här?!  



tisdag 18 september 2018

Kia NIRO EV & Hyundai KONA Electric RRP


Kia Niro EV är elbil som är på väg till bilhallar. Introduktion är planerad för sent 2018 och bilen är kopia av hybrid och Plug-in syskon med ett batteri pack som räcker för hela 500km:



Kia ha stor konkurrans från dotter bolag Hyundai, nämligen Hyundai KONA electric är också planerad för Sverige premiär och eftersom KIA är mycket större i Sverige än Hyundai så väntar Hyundai Sverige med KONA Electric men det redan är introducerad och kan köpas i så gott som hela EU, här är Spanska priser:



Hyundai KONA delar samma plattform, drivlina, kring utrustning, infotainment och det är bara batteri pack som är från 2 olika tillverkare, LG sitter i Hyundai och SK Innovation producerar batterier för KIA, båda bilar åker 500km/laddning… största skillnad mellan 2 bilar är storlek där KONA är supermini (rio, clio, polo, zoe, osv), NIRO är kompakt bil (Golf, Focus, I30, ceed, osv.) 

Ni med skarpt öga märker kanske nåt på Spansk affisch med bilpriser, eller hur? Ioniq i Spanien Electric version kostar 100.000kr mindre än i Sverige 390.000kr mot 29.725EUR, YES det är dagens sanning! Hyundai KONA Electric spekuleras ha i Sverige  RRP. 450.000kr. samma 100.000kr skillnad som med Ioniq.

Kia och Hyundai har intressant strategi när det gäller elbilar i Sverige, ni kanske minns Soul EV som introducerades 2015 typ 3-4år efter mest sålda elbilen Nissan Leaf. Kia Soul EV fick RRP: 380.000kr och var aldrig favorit köp bland elbils entusiaster. Sedan ett kvartal tillbaka bestämde KIA att sänka priset på Soul EV till 316.000kr och med klimat-bonus på 60.000kr hamnar Soul EV bland mest sålda elbilar på marknaden med 256.000kr netto pris. Tittar man i Europa så kostar KIA Soul EV lite mindre än Svensk rabatterad pris. Att dra parallell mot nykomlingar Kia Niro EV och Hyundai Kona EV nu har syskon bolag chans att prissätta sina bilar rätt och bidra klimat förändringar, ska dem utnyttja chansen eller inte, vem vet? Ni säkert undrar varför och hur är det möjligt? Politikerna har skapad Supermiljöbilspremie tidigare och idag är det Bonus-Malus system som belönar köparen med 40.000kr om bilen är elbil enl. Supermiljöbils skala eller 60.000kr idag med Bonus-Malus.

Hyundai köper bilar till Sverige och Leasar Bilar till kunder momsfri. Kund betalar 30.000-50.000kr för ett års Leasing, Hyndai inkasserar ca.100.000kr i Bonus-Malus premie + Leasing kostnad. Efter ett år Ioniq exporteras till Norge med samma pris som Ioniq kostar ny i Norge: 247.000NOK:


Hur är det möjligt undrar man… Jo, vänte lista för Ioniq är 6-9månader, inte bara Ioniq nästan alla elbilar pga. låga tillverknings volymer. Kunderna vill inte vänta och då betalar man att få bilen omgående. Sedan har politikerna skapad bonus politik och system där elbilar belönas med extra summa. Detta har skapad scenario där bilarna exporteras för att inkassera dubbla BONUS i 2 olika länder. Exempel: Kia Soul ”sålda” i Tyskland sedan introduktion; nämligen bilarna hade bara förmält registreras i Tyskland, 5000EUR premie var inkasserad, nån månad senare alla Soul EV var exporterade till Norge, typ samma som med Ioniq bilar från Sverige… allt sånt är möjligt så länge bilarna inte är smittade med MOMS, så stort bonus har NORGE, det är kanske dags att politikerna skapar hållbara lagar som inte ska misshandlas!

Åter till Kia Niro EV och Hyundai KONA Electric, vad tycker ni priserna skulle hamna nånstans? KIA Niro hybrid kostar 200.000kr tex. Förbränningsmotor behövs inte, inte hybrid elmotor eller batteri pack eller elektronik. Ingen avgas system, inget bränsle tank osv. Niro EV elbil utrustas med batteri värt 130.000kr enligt dagens RRP. plussar man hybridens 200.000kr med batteri kostnad och säg att elmotor, laddare, kraft elektronik och annat kostar lika mycket som förbränningsmotor, fast det gör det inte! Summa-mumma Niro EV elbilen lika som Kona Electric kan inte och bör inte kosta mer än 320-350tkr, exakt som annonserad i Spanien.
Vad blir priset för nykommande elbilar återstår att se!
Jag spekulerar att Hyundai politik skulle likna dagens där Ioniq electric kostar 100.000kr mer än i EU, med samma princip kommer KONA electric att annonseras med RRP. 450.000kr
KIA Sverige är bil märket Nr.3 idag och har chans att köra om alla på marknaden om dem placerar NIRO EV rätt. Är dem så kloka eller ska girighet slå till återstår att se! Lycka till nya elbilar oavsett vad RRP blir…