Min pendlings kostnad har minskat dramatiskt. Att äga en elbil betyder att man är miljömedveten, ekonomisk och objekt för nyfikna blickar. Jag är stolt över min trasport val och skulle uppmuntra flera att bestämma sig för elbilar framför vanliga pengar slukare. På min blogg kommer jag att dela med mig erfarenhet och kunskap inom elbilteknik. Jag har konverterat en vanlig bil till elbil, jag har reparerat och rustat upp en elbil. Idag åker vi en elbil och en laddhybrid.
Kia
SOUL EV är Sveriges billigaste elbil. Tack KIA för att svenskar kan köpa elbil
så billigt:
Sen
tittar vi vad samma bil kostar i Europa, säg Spanien:
23900EU
motsvarar 245.000kr i skrivande stund. Nej-nej-nej skulle säga många Spanien har
lägre VAT/moms, Ja absolut 21% mot 25% i Sverige…
Bara
att plusa 245tkr med 4% och så vups är vi på 255.000kr som Kia Soul EV kostar i
Sverige när staten bjuder på 60.000kr för miljö bonus för ”rena” bilar. Vilken
spel för gallerian… vilken skämt… vilken bedrägeri av svenska konsumenter… vad
finansierar svensk statlig budget undrar man?!
Alla
förkniper namn Kalashnikov med AK-47 dödligt vapen producerad i före detta CCCP
eller SSSR eller Soviet eller Förenta Socialistiska Stater av Ryssland, exakt.
NEJ,
Kalashnikov CV1 är företagets koncept baserad på gamla Moskovich IZH2125 lång tids glömda bil som var stor
säljare en gång i tiden under Soviet tid. Kalashnikov CV1 är ”elbil prototyp”,
typ retro skapelse som liknar dålig skämt och ska stå emot Nissan Leaf, Renault
ZOE, VW e-Golf, Kia Soul EV eller Hyundai Ioniq…
Kalashnikov
CV1 är företagets försök att lyfta uppmärksamhet och skapa sensation lite i
Tesla stil, men fatar inte direkt hur dem hade tänkt och till vilken publik
produkten ryktas. Det spekuleras att Kalashnikov CV1 skulle utrustas med 90kWh
batteri som är lika stor som Teslas, att bilen är utrustad med dagens
modernaste teknik som blir ”revolutionerande”. CV1 är på papper lysande
proposition men i praktiken låter som sagt ganska konstig skämt!
Håller
tummarna att Ryssarna lyckas, hoppas Kalashnikov CV1 når längre än Rysk Lada
Kalina electric visad 2012…
Så
nu har VW visat MEB plattformen som skulle möblera alla nykommande
elektrifierade modeller med skalnings arkitektur som kan anpassas från minsta
till största modell:
För
första gången hittills ser man dedikerad elektrifierad plattform som kan konkurera
Tesla… det som VW inte har är kunskap att bygga komplex elektronik eller
batterier och enligt VW interna analytiker priser för kommande modeller blir
lite högre pga. outsourcing från Bosch för att kunna bygga sånt dem inte klarar
själva… Teslas nisch är motor/controller/drivlina ihop packad i eget
konstruerad paket + eget konstruerad bil processor … VW bygger motorer och
växellådor som kompletteras med elektronik från andra… Tesla bygger egna celler
och ihop packar allt i state of the art batteri pack… VW köper celler som dem
själva bygger i batteri pack…
VW
säger att ID skulle kosta lika mycket som max utrustad Golf TDI och att man kan
räkna med 250.000kr. Historisk ingen elbil såld i Sverige var i närheten av lovade
EU priser men dem som lever får se… idag VW kämpar att uppfylla nya normativ
krav och dem själva mer och mer forcerar laddhybrider och elektrifierade
modeller… problematiken är att VW har ”bara” 4 miljöbil modeller idag e-UP,
e-Golf och 2st GTE laddhybrider Golf och Passat… billigaste e-UP börjar med RRP: 289.000kr… som jag läste VW
press release så lovar dem VW ID elbil i slut av 2019 med trippel e-UP
räckvidd, dubbel så stor elbil och modernaste på marknaden under 250.000kr… det
är nåt som inte låter trovärdig och lovande här?!
Kia
Niro EV är elbil som är på väg till bilhallar. Introduktion är planerad för
sent 2018 och bilen är kopia av hybrid och Plug-in syskon med ett batteri pack
som räcker för hela 500km:
Kia
ha stor konkurrans från dotter bolag Hyundai, nämligen Hyundai KONA electric är
också planerad för Sverige premiär och eftersom KIA är mycket större i Sverige
än Hyundai så väntar Hyundai Sverige med KONA Electric men det redan är
introducerad och kan köpas i så gott som hela EU, här är Spanska priser:
Hyundai
KONA delar samma plattform, drivlina, kring utrustning, infotainment och det är
bara batteri pack som är från 2 olika tillverkare, LG sitter i Hyundai och SK
Innovation producerar batterier för KIA, båda bilar åker 500km/laddning… största skillnad mellan 2 bilar är storlek där KONA är supermini (rio, clio, polo, zoe, osv), NIRO är kompakt bil (Golf, Focus, I30, ceed, osv.)
Ni
med skarpt öga märker kanske nåt på Spansk affisch med bilpriser, eller hur?
Ioniq i Spanien Electric version kostar 100.000kr mindre än i Sverige 390.000kr
mot 29.725EUR, YES det är dagens sanning! Hyundai KONA Electric spekuleras ha i
Sverige RRP. 450.000kr. samma 100.000kr
skillnad som med Ioniq.
Kia
och Hyundai har intressant strategi när det gäller elbilar i Sverige, ni kanske
minns Soul EV som introducerades 2015 typ 3-4år efter mest sålda elbilen Nissan
Leaf. Kia Soul EV fick RRP: 380.000kr och var aldrig favorit köp bland elbils
entusiaster. Sedan ett kvartal tillbaka bestämde KIA att sänka priset på Soul
EV till 316.000kr och med klimat-bonus på 60.000kr hamnar Soul EV bland mest
sålda elbilar på marknaden med 256.000kr netto pris. Tittar man i Europa så
kostar KIA Soul EV lite mindre än Svensk rabatterad pris. Att dra parallell mot
nykomlingar Kia Niro EV och Hyundai Kona EV nu har syskon bolag chans att
prissätta sina bilar rätt och bidra klimat förändringar, ska dem utnyttja
chansen eller inte, vem vet? Ni säkert undrar varför och hur är det möjligt? Politikerna
har skapad Supermiljöbilspremie tidigare och idag är det Bonus-Malus system som
belönar köparen med 40.000kr om bilen är elbil enl. Supermiljöbils skala eller
60.000kr idag med Bonus-Malus.
Hyundai
köper bilar till Sverige och Leasar Bilar till kunder momsfri. Kund betalar 30.000-50.000kr
för ett års Leasing, Hyndai inkasserar ca.100.000kr i Bonus-Malus premie +
Leasing kostnad. Efter ett år Ioniq exporteras till Norge med samma pris som Ioniq
kostar ny i Norge: 247.000NOK:
Hur
är det möjligt undrar man… Jo, vänte lista för Ioniq är 6-9månader, inte bara
Ioniq nästan alla elbilar pga. låga tillverknings volymer. Kunderna vill inte
vänta och då betalar man att få bilen omgående. Sedan har politikerna skapad
bonus politik och system där elbilar belönas med extra summa. Detta har skapad
scenario där bilarna exporteras för att inkassera dubbla BONUS i 2 olika länder. Exempel: Kia Soul ”sålda” i Tyskland sedan introduktion; nämligen bilarna hade bara förmält
registreras i Tyskland, 5000EUR premie var inkasserad, nån månad senare alla
Soul EV var exporterade till Norge, typ samma som med Ioniq bilar från Sverige… allt sånt är möjligt så länge bilarna inte är smittade med MOMS, så stort bonus har NORGE, det är kanske dags att politikerna skapar hållbara lagar som inte ska
misshandlas!
Åter
till Kia Niro EV och Hyundai KONA Electric, vad tycker ni priserna skulle hamna
nånstans? KIA Niro hybrid kostar 200.000kr tex. Förbränningsmotor behövs inte, inte
hybrid elmotor eller batteri pack eller elektronik. Ingen avgas system, inget
bränsle tank osv. Niro EV elbil utrustas med batteri värt 130.000kr enligt
dagens RRP. plussar man hybridens 200.000kr med batteri kostnad och säg att
elmotor, laddare, kraft elektronik och annat kostar lika mycket som förbränningsmotor,
fast det gör det inte! Summa-mumma Niro EV elbilen lika som Kona Electric kan
inte och bör inte kosta mer än 320-350tkr, exakt som annonserad i Spanien.
Vad
blir priset för nykommande elbilar återstår att se!
Jag
spekulerar att Hyundai politik skulle likna dagens där Ioniq electric kostar
100.000kr mer än i EU, med samma princip kommer KONA electric att annonseras
med RRP. 450.000kr
KIA
Sverige är bil märket Nr.3 idag och har chans att köra om alla på marknaden om
dem placerar NIRO EV rätt. Är dem så kloka eller ska girighet slå till återstår
att se! Lycka till nya elbilar oavsett vad RRP blir…