Sedan några dagar tillbaka är Peugeot Ion min vardags bil. Sedan vi köpte Ion var det frugans favorit och pax! Vilken
fantastisk bra ballanserad elbil det är som Mitsubishi har skapad 2009. Det
säljs som Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion och Citroën C-zero en och samma bil
med 3 olika emblem.
Peugeot Ion har 16kWh batteri pack som är Yuasa-Japan tillverkar
för Mitsubishi, 3kW inbyggd laddare som kan mata max 14A via J1772
laddkontakt från vanligt eluttaget och så har bilen DC snabb laddnings
möjlighet via Chademo kontakt som återställer 80% av batteriets kapacitet på
dryg 20minuter. Max räckvidd sommartid varierar 10-16mil mycket beroende hur
man kör bilen. Jag har isolerad värmare och effektiviserad vinter räckvidd som
var mellan 6-7mil original och har idag 7-8.5mil med min Ion mycket kalla vinterdagar
med snö, slask och plask. Ion har 47kW elmotor med 180Nm som är ganska mycket
för bilens 1080kg och är ganska pigg samt kan takta med trafiken utan problem
samt kan komma upp till 135km/h max som är meningslös med elbilen där man
brukar köra så mjukt som möjligt.
Ion är i samma klass
som andra mindre stadsbilar eller andra elbilar med samma batteri storlek så
som VW e-UP. Det är uppenbart synligt att Ion handlar om effektivitet i
spartansk förpackning medan konkurrenter bjuder mad massa ”finesser” som jag
kallar för lul-lul eftersom man döljer mycket höga inköps priser med typ
”generös” utrustning. Ion har bara AC, kupévärme, stolsvärme, automatiska
backspeglar, USB, bluetooth, handsfee och inget mer. Ion har mekanisk ratt,
andra bilar har servo som kostar lite elenergi och vikt. Ion har fantastisk
svängradie på 4.5m och andra elbilar kan bara drömma om det. Ion har bara
enkelt automat med D, N, R inställning och andra elbilar har ECO eller också
ECO+ som extra inställning som kan spara energi om man har svårt med gaspedal.
Ion har fantastiskt batteri och mycket exakt räckviddsmätare som är stabilaste
i klassen, andra elbilar har siffror som pendlar +/- och analyserar senaste
energi åtgång. Ion är ganska hög och small bil som kan tolkas som lite trångt
men lätt att komma in och kliva ur bilen samt mycket lätt lastad och med super
generöst lastutrymme när man fäller back säten. Ion är registrerad 1+3
passagerare och lämpar sig inte för bilister med krav för fler än max 4 i
bilen. Ion är bakhjulsdriven med mycket bra väghållning egenskaper som bilar från Mitsubishi oftast har, det märks att man inte kan leka med
bilen typ vintertid och sladda samt bussa… men det finns knapp för antisladd
avstängning om man önskar det.
Vad mer man behöver
ha i en stads-elbil? Önskar man fordon att pendla, handla och skjutsa till
skola/träning typ6-8mil/dag då är en sån perfekt kandidat: