Oftast
konstaterar folk att elbilar fungerar inte i kylan!
Jag
har bevisat så många gånger att elbilen kan fungera mycket bra även när
temperatur är så låg som -25*C som för några dagar sedan. Vits med normal
funktion är att ha kring utrustning som är uppbyggd för att minimera kylans
effekt. Jag pratar om saker som elektrisk golv värme slingan tex som är
monterat under bilens HV batteri (HV=högspännings), värme aggregat som är inte
beroende utav HV batteri och minskar inte räckvidd osv. I praktiken är min elbil utrustad med följande värme slingan:
Under
tiden bilen står parkerad och laddas värme slingan är termostat styrd och
värmer batteri till 10*C. Eftersom det handlar om hög verknings grad i
praktiken är det 150W total förbrukning från 240V nätet. Så fort man börjar
köra batteri känner inte kyla påverkan eftersom det har arbetstemperatur hela
tiden. Samtidigt under körning batteri utveckar ytterligare temperatur som
hjälper att kapacitet inte blir negativt drabbad.
Andra orsak att elbilarna blir drabbade utav nedsatt räckvidd är pga. att värmare i bilen suger
kraft från HV batteri för att kupé utrymme skulle vara klimatiserad hela tiden.
Subaru har följande värme aggregat:
Det
handlar om mycket effektiv och driftsäkert bensin värme aggregat från
Eberspächer som producerar 5kW värme. Aggregatet är kopplad till bilens
ursprungligt kyl/värme system och fungerar precis som i ordinarie bil. Aggregat
är kompletterat med fjärr styrd värme fläkt 240V från elnätet. Dem 3 detaljer underlättar
livet under vinter och skapar bekvämlighet. Eberspächer behöver 60-90
sekunder för att börja spotta värme och en timme i drift behöver 0,5 liter bensin.
Samtidigt bilen blir inte negativ drabbad utav kyllan. Jag har kört sista dagar
lika långt som jag brukar köra ibland sommar tid, alltså 80km i räckvidd
oavsett årstid. Länge leve ELBIL!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar