fredag 30 augusti 2024

Peugeot e-208 som daily driver

 I början av 2024 slog jag till och köpte en Peugeot e-208 utan att ens provköra bilen innan. Det var ett spontanköp, lite impulsivt, men gud vad glad jag blev!



Hur som helst, "the moment of truth" kom när jag skulle hämta bilen. Jag fick nycklarna för provkörning och blev såld direkt! Ibland händer det att första ögonkastet väcker starka känslor – man gillar proportionerna, och det man ser känns stabilt och rätt. Vad man ser är en franskt designad bil som balanserar på gränsen till det udda, men ändå känns helt rätt. Den skiljer sig ganska mycket från tysk design, som oftast är mer konservativ.

Cockpiten i e-208 Nouvelle, min modell, är modern med välvalda material och bekväma säten. Allt är riktat mot föraren, och displayerna är analoga, vilket gör att det känns enkelt och lättförståeligt. Man förväntar sig kanske rymdskeppsteknologi i en elbil, men det här är snarare smakfull enkelhet. ”If you know what I mean?”




Att köra e-208 är som att köra en Peugeot WRC Rally-bil – bilen är pigg, styv och stabil i alla körlägen. Tillverkarna har lyckats skapa en mångsidig elbil med tre olika körlägen: Normal, ECO och Sport. Normal är, som förväntat, helt vanligt. ECO-läget är för de ”medvetna”, där allt är lugnt, sparsamt och snålt. Men SPORT-läget... "oh my god"!

Komforten är mycket raffinerad och slår många konkurrenter. Däcken, Michelin E-Primacy, låter dock en del, och bakvagnens ljud resonerar lite med vägbanan. Det är min enda anmärkning. Med friktionsvinterdäck är bilen i princip knäpptyst, så jag planerar att byta till nya sommardäck nästa säsong.

Förbrukningen är också godkänd. Jag körde 240 km på ett fulladdat batteri med en snitthastighet på 100 km/h, vilket är helt okej. Man kan köra väldigt sparsamt, som en ”Prius-hypermilare”, utan att äventyra säkerheten eller störa trafiken, och då ligger förbrukningen på 1,5 kWh/mil.

Snabbladdningen fungerar bra om batteriet är tillräckligt varmt, då ligger den på cirka 80 kW från 10–80%, vilket tar ungefär 25 minuter. Batteriet känns stabilt, med tillräckliga reserver både när det är nästan tomt och när det är fulladdat. Det är förvånansvärt att man fortfarande har motorbroms och rekuperering även när batteriet är fulladdat. Och även när varningarna om låg batterinivå börjar komma, kan man lugnt köra 30 km till utan problem.

Fyra personer sitter bekvämt, bagageutrymmet är lagom stort, och en tur till ICA eller IKEA klarar man lätt med både förare och passagerare. Långresor är heller inget problem, eftersom e-208 är en mångsidig supermini.

Jag gillar verkligen min lilla fransos. Den är stabil, bekväm och gör jobbet som en elektrisk supermini. Rekommenderas starkt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar